onsdag 23 maj 2012

Mandelpesto

Hade en kasslerbit som jag var sugen på att hitta på något nytt med. Så det blev ugnsgratinerad kassler med mandelpestotäcke, toppat med mozzarellaost och grillad paprika till. Har inte testat mandelpesto innan, men det var väldigt gott, lika god som vanlig och inte godare, kan jag verkligen rekommendera. Mycket godare än den färdiga som man köper.

Mandelpesto
  • 2,5 dl mandlar
  • 100 gram parmesan
  • 2 dl olivolja
  • 1 kruka basilika
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 krm salt
  • 1krm vitpeppar 
Skålla mandeln, koka upp vatten i en kastrull och koka mandlarna tills skalen börjar lossna. Häll mandlarna i ett durkslag och ta av skalen. Mixa i en blender eller matberedare mandlarna och osten, blanda i olivolja, basilika och pressad vitlök och mixa, smaka av med salt och peppar.
Jag skivade bara upp kasslern och la i en ugnssäker form och bredde på peston och toppade med skivad mozzarella, gratinerade i ugnen på 225grader i ca 20min.


 Vi har spenderat hela dagen ute, förutom när jag lagade mat och då fick jag sällskap av Vincent som satt vid köksbordet och lekte med sitt Bockarna Bruse-pyssel som han fick ta med sig från dagis igår. Båda barnen har verkligen lekt med hans pyssel, härligt att höra dom leka tillsammans. Fantatsin är det inget fel på iallafall.


 Bockarna Bruse på bron och trollet under bron.

Ha en trevlig kväll! / Camilla


2 kommentarer:

  1. Men gud vad gott det låter med mandelpeston! Det måste jag absolut testa! :) tack för recepet!
    ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Det här har jag gjort några gånger nu, tog extra vitlök och råkade ta 0.5 dl för mkt olja. Det passade mina smaklökar perfekt och jag vill tacka för detta recept.

    Lev väl!

    SvaraRadera