lördag 23 juni 2012

Fläskfile gjord med kärlek


Jag slutade jobbet kl 17 idag. Har jobbat hela dagen sedan i morse med andra ord. Var till en början en riktigt lugn dag vilket man kan förstå när det är midsommardagen. Men den kom igång efter lunch när folket har vaknat till efter gårdagens firande. När jag slutade jobbet åkte jag och hämtade mina kära barn hemma hos mormor & morfar där dem varit idag. Dem överraskade oss med blommor som dem vart ute och plockat på en äng, gullungar!

När vi sedan kom hem så slog jag direkt på ugnen på 80 grader och började med maten som jag skulle överaska Camilla med när hon kom hem från jobbet några timmar senare. Idag lämnade jag inget åt slumpen och gjorde fläskfilen med kärlek och den vart perfekt! Så mör, fin och med god grillsmak. Till den serverade jag grillade champinjoner, rödlök, tomat och zucchini. Vid sidan om en klick lallerstedts bearnaisesås och ett glas rödvin. En perfekt avslutning på den här Lördagskvällen. Jag gjorde en egen glaze som jag penslade in alltsammans med på grillen och jag valde att ha lite sting i den. Återigen rejäl smak på utsidan av köttet, mört och fin på insidan.

Vi ska jobba även i morgon så den här kvällen så varvar vi ner hemma i soffan och tittar på fotbolls em och efter det kanske det blir ett avsnitt av "dexter". Ha nu en riktigt skön Lördagskväll på er kära lchf:are!

Grillad fläskfile förstekt i ugn:
  • 1 st fläskfile
  • 1 msk paprikapulver
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 2 tsk chiliexplosionkrydda/grovmalen
Glaze med sting:
  • 4 msk olivolja
  • 2 msk creme fraiche
  • 1 msk soja
  • 3 msk rödvin
  • 2 msk chilisås
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 1 tsk röd chilipasta
  • salt & peppar
  • 1 tsk chiliexplosionkrydda/grovmalen
Som ni ser så använder jag ganska rejält med kryddor och det gör jag eftersom jag inte har förmarinerat filen. Så det finns ingen smak som trängt in i köttet utan all smak finns på ytan, då jämnar det ut sig och blir gott när man sedan äter det. Jag förstekte filen i ugnen på 80 grader i ca 2 timmar tills innertempraturen på köttet landar på 60 grader. Efter det så grillar jag den på hög tempratur på grillen samtidigt som jag glazar den. Grilla den tills den fått en fin färg runtom och innertempraturen hamnar på 70 grader, tar ca 6-8 min.

1 kommentar:

  1. Låter jättegott!! Kan ni inte visa lite bilder på ert hem?:) Jag tycker mig skymta fin inredning i bakgrunden!

    SvaraRadera