fredag 15 juni 2012

Rengöra grillen



Yes, nu har jag gjort rent våran grill. En riktigt nogran rengöring, det gör jag 2-3 gånger på en säsong. Sedan gäller det ju såklart att rengöra galler, redskap och annat som blir smutsigt kontinuerligt. Tänkte ge lite tips på hur jag gör rent våran grill, det är ju jätteviktigt dels för grillens livslängt och dels för hälsan. Spelar ingen roll hur fin grill man har så kommer man aldrig ifrån att den måste skötas även om det kan vara trist ibland.

 
 Bästa rengörningstipsen för gasolgrill:
  • Lägg alla lösa delar i ljummet vatten, inga kemikalier! och tvätta med tvättsvamp.
  • Tvätta även grillen med ljummet vatten. Använd svamp och trasa. Inget rengörningsmedel, du kan eventuellt gå efter med finish för rostfria material.
  • Håll efter brännarna, skall vara rena från fett och se efter så inga hål är igensatta.
  • Rena och fina redskap, eftersom dem inte utsätts för höga tempraturer är det extra viktigt att dem är rena för att undvika bakterier.
  • Skrapa grillgaller före och efter varje grillning med grillgallerborste medans gallret är varmt.
  • Sist men inte minst, täck alltid grillen med ett cover, utan cover tar du död på grillen oavsett hur noga du sköter den.

Jag kan passa på att tipsa om grilltången jag har på bilden ovan, den är helt outstanding! Jag har haft många olika grilltänger i mina dar och bytt till varje säsong utom denna. Jag köpte den förra året och den är lika stadig och fräsch fortfarande, sjukt bra kvalitet. Köpte den på Ica Maxi för 79:- och den finns i sortimentet även i år. Behöver ni en ny, köp den och ingen annan.

Nu skall jag och barnen åka och handla hem lite mat till kvällen! Ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar