söndag 26 augusti 2012

Italienska köttbullar i tomatsås

Insåg imorse att vi inte hade något att äta på jobbet idag. Så jag gjorde italienska köttbullar i tomatsås, har provsmakat lite och det blev väldigt gott.

Italienska köttbullar i tomatsås 4port
  • 600 gram köttfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 ägg
  • 1 dl parmesan
  • 3 tsk dragon
  • salt
  • peppar
Sås:
  • 500 gram krossade tomater
  • 2 schalottenlökar
  • 2 vitlöksklytor
  • 4 msk basilika färsk eller fryst
  • salt
  • peppar
Började med tomatsåsen så den får stå och puttra så länge som möjligt. Hacka schalottenlök och fräs den ihop med  pressad vitlök i en kastrull, häll i krossade tomater, hackad basilika, smaka av med salt och peppar.
Gör sen köttbullarna, blanda köttfärs, hackad lök, pressad vitlök, ägg, riven parmesan, dragon i en bunke, smaka av med salt och peppar. Rulla köttbullarna, jag gjorde lite större varianter, och stek tills dom får stekyta. Lägg sen över dom i tomatsåsen och låt puttra i 10 minuter. Jag gjorde smörstekt vitkål till, men har man lite mer tid kan man göra LCHF-pasta, klicka här för att komma till receptet.

Med den här matlådan längtar jag redan till dagens middag på jobbet. Nej nu ska jag ta och hoppa in i duschen, har hunnit med en springtur också, riktigt bra förmiddag idag. Har nyss vinkat av barnen som skulle följa med mormor och morfar till skogen och leta svamp, är så avundsjuk, skulle mer än gärna tillbringa eftermiddag i skogen, men jobbet kallar. Får nog bli en vända imorgon!
Imorgon tänkte vi dra igång ett nytt projekt här på bloggen, vi har pratat om det länge, men det har inte blivit av men imorgon kör vi, kika gärna in då!
Ha en bra söndag! / Camilla

4 kommentarer:

  1. Smarrigt! Egna köttbullar är så gott. Jag har varit lite lat den sista tiden och inte gjort egna, men snart så...

    SvaraRadera
  2. mm gott!
    Har just stoppat in en bricka nyrullade köttbullar i frysen för framtida middagar och då kan detta verkligen passa!!

    SvaraRadera
  3. Oh, vad gott! Det var längesen jag lagade italienska köttbullar! Kanske ska planera in det till nästa vecka...
    Ha en toppen kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera