måndag 27 augusti 2012

Tema Husman

Den här veckan kör vi ett tema på bloggen, lättlagad och prisvärd mat. Två vanliga myter om LCHF är att det är krångligt att laga och dyrt. Och visst kan man krångla till det och äta dyr mat, men nu tänkte vi visa att det går att äta lättlagad och god mat för en billig peng. Så den här vecka har vi gjort en veckomatsedel och varit och handlat. Inte direkt vad vi brukar göra, jag är tycker om att äta det jag är sugen på just för dagen eller bara improvisera med det man har hemma. Sen gillar jag "fredagsmat" och lägger gärna lite extra pengar på god mat, Jimmy däremot är en riktig husmanskille, så han kommer att gilla den här veckan. Den här veckan låter jag parmesanen ligga i kylen!

Så här ser veckans matsedel ut:
  • Måndag: Ugnsfalukorv med blomkålsmos
  • Tisdag:   Torsk i ugn
  • Onsdag:  Kyckling curry
  • Torsdag: Köttfärssoppa
  • Fredag:   Grillad karré, tomater och svampssås

Vi har börjat veckan med att vara lediga. Har varit ute i skogen och letat svamp och hade turen att hitta en hel del. Perfekt till höstens matlagning. Nej nu ska ugnsfalun in i ugnen, hörs sen! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Bra!!
    Många tror verkligen att vanlig husman inte funkar utan det "måste" va bea och oxfilé hela tiden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! man får vara lite kreativ och modifiera recepten lite, så kan man äta det mesta...

      Radera
  2. Vad smart med ett tema för veckan och "husman" är ju klockrent!! :) Både gott och oftast också ganska plånboksvänligt!
    Tack för inspirationen och påminnelsen om vecka-matlista! Jag har lovat mig själv att börja med det till veckan som kommer! :)

    SvaraRadera