lördag 1 september 2012

Västerbotten- och kantarellpaj

Efter all husman, så kände jag att det var dags för riktigt Millis mat. Det blev Västerbotten- och kantrellpaj i portionsformar och räkor. Så gott! Allt toppades med en himmelsk pannacotta som Elsa hade beställt. Jag gjord en ny variant av pajskal, kokosmjöl och pofiber. Vet att en del inte gillar smaken av mandelmjöl och då är pajen som jag gjorde mycket mer diskret i smaken. Gjorde två utan pajskal, vilket jag verkligen kan rekommendera om man absolut inte vill ha pajskal. Just i den här pajen när man har så goda smaker som västerbottenost och gula kantareller så vill man att dom smakerna ska komma fram.


Västerbotten- och kantarellpaj 4 portionsformar

Pajskal:
  • 1,5 dl kokosmjöl
  • 1,5 dl pofiber
  • 150 gram smör
  • 1 msk vatten
Fyllning:
  • ca 2 dl förvällda gula kantareller
  • 3 ägg
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 dl riven västerbottenost
  • salt 
  • peppar
Börja med pajskalen. Blanda kokosmjöl och pofiber i en bunke, ha i smör och vatten och arbeta till en deg. Tryck ut degen tunt i portionsformarna. Förgrädda i ugnen på 200 grader till  pajskalet börjar få lite färg, ca 10min . Smörstek svampen och salta och peppra. Ta ut formarna och fördela den stekta svampen. Vipa ihop ägg pch grädde och ha sen i den rivna osten, salta och peppra. Häll i oströran i formarna. Grädda i ugnen på 200 grader till pajerna får fin färg, ca 15min.

Till räkorna hade vi en klassisk chilivitlöksröra. Ta bara creme fraiche, blanda i sambal oelek och vitlökspulver efter tycke och smak. Väldigt gott att ha och dippa räkorna i.


Efterrätten blev en väldigt god pannacotta, måste nog vara den godaste efterrätten som finns. Klicka här för att komma till receptet. I receptet har sötat med stevia, det gör jag ju inte längre utan kör med Agavesirap och då har jag tagit mycket mindre, men det är bara att smaka sig fram. Tycker alltid att den färdiga pannacottan blir lite sötare än den varma gräddblandning, så jag brukar vara försiktig med sirapen.


Haft en bra dag idag, tog en LITEN promenad på 1,5mil, vi var nere på stan på Barnens dag, kollade på racerbilar, var på tivolit, gick tipspromenad och sen hälsade på Jimmy och barnens farfar som höll på att tapetsera. Avrundade med att leka i en lekpark innan vi gick hem, en heldag ute helt enkelt. Nu ska det bli skönt med filmmys! Ha en trevlig kväll! / Camilla

4 kommentarer:

  1. Oh, vilken underbar mat! Så gott!
    Måste också prova att använda pofiber! Har aldrig gjort det förut...
    Ha en toppen söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pofiber är alltid bra att ha i skafferiet. Tycker verkligen du skall testa den här pajen, den var toppen! mvh jimmy

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera