tisdag 30 oktober 2012

Blomkål- och rotsellerisoppa med purjobaconfräs


God kväll på er! Hur har ni det i vintersverige? Här ligger det lite snö kvar, men det mesta har smält bort. På barnens dagis är det iallafall lerigt, höll på att få en chock när jag såg Vincents jacka, såg ut som han hade legat och rullat i leran, vilket han säkert har också. Inte för att jag gillar snö, men slask är ju ännu värre, så nu hoppas jag på lite mer snö och några minusgrader.
Idag har vi ätit soppa, fick inspiration från ett recept som jag hittade på ica.se, i orginalreceptet var det potatis i, men det bytte jag ut blomkål. Det blev en jätte len och god soppa som verkligen gick hem hos barnen. Till gjorde jag timjankryddad purjo-och baconfräs.

Blomkål-och rotselleri med purjobaconfräs
  • 1 gul lök
  • 300 gram rotselleri
  • 1 blomkålshuvud
  • 1 liter vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • salt
  • peppar
  • 1 purjolök
  • 2 paket bacon
  • 1 tsk timjan
Skär löken, rotsellerin i cm-stora bitar. Fräs löken och rotsellerin i en stor kastrull tills det får lite färg. Dela blomkålen till mindre buketter och ha i kastrullen, ha i vatten och buljong och koka tills grönsakerna har blivit mjuka, ca 15-20min. Mixa soppan helt slät. Tillsätt grädden och smaka av med vitvinsvinäger, salt och peppar. Om du tycker soppan är för tjock så späd med mer vatten. Koka upp igen innan servering.
Till baconfräset: skiva purjon, klipp baconen till mindre bitar. Börja med att ha i baconen i stekpannan och när baconen nästan är klara så ha i purjon, krydda med timjan. Servera soppan med purjobaconfräset.


Imorgon blir det sista rätten på tema Italien, en grönsakslasagne med ricotta, blir smaskigt! Ha en skön kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. mmm... vad gott med en värmande soppa! :) Passar precis till höstväder!
    ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. det är kanske här jag kommer att gilla rotselleri.......
    för resten är ju smaskens ;)

    SvaraRadera
  3. Hamna här av en slump när jag googlade på tomatsoppa, verkar finnas massa goda recept a la lchf! Tack jag återkommer.

    SvaraRadera