onsdag 14 november 2012

Köttfärslimpa & helstekt blomkål


Idag har vi varit och gratulerat min systers son Wille som blir stor kille i morgon och fyller hela ett år! Det händer verkligen mycket på ett år men ändå känns det som tiden går så fort, konstigt. Han är en sån glad och fin kille lilla Wille, en riktig glädjespridare.

Till middag idag vart det en husman favorit. Köttfärslimpa med helstekt blomkål och brunsås! mums. Jag och Elsa hade lite kvalitetstid hemma så vi lagade maten hon och jag, hon är så duktig och tycker det är roligt att hjälpa till i köket. Köttfärslimpan fyllde vi med bacon och ädelost. Klicka här för att komma till receptet på våran köttfärslimpa.

Den helstekta blomkålen vart jättebra och passade ypperligt till den här maten. Superenkel att göra dessutom. Börja med att steka ett blomkålshuvud i stekpanna med smör runt om så den får fin stekyta och absorberar mycket fett. Stek sedan klart i ugnen på 200 grader i 30 min. Jag väntade tills det var 30 min kvar på köttfärslimpan och lät helt enkelt blomkålen steka med i samma ugnsform.


Till detta gjorde jag en brunsås. Jag reder den med philadelphia och vispar den fluffig med stavmixer. Väldigt lyckad måste jag säga, ingen jäkla mjölredning här inte...

Brunsås:
  • 3 dl buljong (vatten + kalvfond)
  • 2 dl vispgrädde
  • 50 - 100 g philadelphia
  • 1 msk soja
  • salt och peppar
Man ska inte krångla till en brunsås. Koka upp en buljong, slå i grädde, soja och philadelphia. Vispa ihop och smaka av med salt och peppar. Vispa sedan fluffig med stavmixer eller elvisp. Klart!


Jag ska förhoppningsvis åka och spela innebandy ikväll, sedan är det landskamp för Sverige på nya nationalarenan och det vill man inte missa! Camilla har fått hem sin nya mobiltelefon idag så jag vet vad hon kommer göra hela kvällen iaf :)

Nu har jag haft mina två lediga dagar och det har varit så jäkla skönt! Har verkligen kännt mig ledig och tagit det lugnt. Resten av veckan består av kvälls och helgjobb så då är det bra att vara utvilad.

Det händer mycket på och kring bloggen just nu och intresset blir större för varje dag som går och det är verkligen skoj att ni gillar det vi gör! Man blir lite fartblind ibland men jag vill bara passa på och tacka alla trogna och nya läsare för att ni tittar in här då och då. Det inspirerar oss verkligen att fortsätta testa och hitta på nya recept att dela med oss av.

Ha en go kväll på er! /Jimps

3 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om helstekt blomkål förut, men det lät ju faktiskt gott! :-) Och tack för tipset med brunsåsen, ska prova med stavmixer nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Helstekt blomkål såg jag att de åt på "Kockarnas kamp" för ett tag sedan och då tänkte jag att det måste jag testa... men jag hittade inget recept. Nu har jag ett, tack! Det ska jag testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick oxå inspirationen från kockarnas kamp :)

      Radera