fredag 7 december 2012

Järpar med salsa & blomkålssallad


Jag jobbade kväll igår och till min förvåning så startade inte bilen när jag skulle åka hem! Batteriet ville inte så jag stog där ute i snön och svor! Men som tur var så var jag inte sist kvar på jobbet utan en kollega kunde hjälpa mig att kabla igång bilen. Efter jobbet idag gick det bättre, nu med ett laddat batteri. Efter jobbet åkte jag och mötte upp familjen på ett fik där dem satt och myste. Väl hemma så lagade vi mat tillsammans, det blev järpar med en fräsch sallad och salsa till. En rätt som Camilla har blivit bjuden på av sin vän Helena.

Järpar 6-8 port:
  • 1 kg köttfärs
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 dl olivolja
  • 2 ägg
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk paprikapulver
  • 2 krm vitpeppar
  • ½ tsk salt
  • 2-3 msk hackad persilja
  • 1 tsk kalvfond
  • smör till stekning
Finhacka löken och pressa vitlöken. Blanda sedan ihop allting i en bunke, sedan är det bara att forma järparna och steka dem i panna med smör. Efter stekningen kan du lägga en ostskiva som får smälta ut över varje järpe.

Salladen kommer från tidningen Buffé och har en asiatisk känsla med rå blomkål, gurka, risvinäger, lime och sesamfrön. I orginalreceptet skulle det vara socker också, men det hoppade vi över såklart

Blomkålssallad 6-8 port
  • 1 blomkålshuvud
  • 2 gurkor
  • 3 tsk risvinäger
  • 3 msk färskpressad limejuice
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 2 msk sesamfrön
Börja med att rosta sesamfröna i en torr het stekpanna. Skala gurkan och skär den i tunna skivor med en osthyvel. Ansa blomkål och hyvla med osthyvel eller mandolin eller skär supertunnt med kniv och lägg i en skål tillsammans med gurkan. Blanda risvinäger, limejucie, salt och peppar i en liten skål. Ha det sen på blomkål- och gurksalladen, strö över sesamfröna.
Till åt vi en chunky salsa, klicka här för att komma till receptet.


Ihelgen är det jobb som gäller, men vi ser framemot nästa helg då vi åker till Stockholm, bor på hotell, myser, julhandlar och går på föreställningen Vitt och fräscht i Globen. Camilla har fått ett bra mattips via twitter på ett matställe på Söder som vi kommer att äta på första kvällen, men kom gärna mer fler tips, vi ska ju äta fler gånger. Vi är lite sugna på bra tapas, gärna som lunch i centrala Stockholm, tips?
Ha en go kväll!

4 kommentarer:

  1. Välkommen till Stockholm, här kommer ett tips.
    http://www.boqueria.se/

    Hälsar Eva

    SvaraRadera
  2. Ytterligare ett tips på en renodlad LCHF-restaurang
    http://www.abergnilsson.se/

    Eva

    SvaraRadera
  3. Visst är denna salladen god! Jag brukar också göra den! Tycker att asiatiska smakerna passar perfekt blomkål! :)
    Ha en fin lördag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Restaurang "Sjögräs" kan jag rekommendera. God mat, lite dyra kanske men otroligt härlig miljö.

    SvaraRadera