torsdag 24 januari 2013

Ädelkycklingpanna


Hjälp vad den här veckan har gått fort, det har varit en härlig vecka med mycket skoj, träning och plugg. Det bästa har nog varit att kunna sova ut på morgon, känner att att energin sakta börjar komma tillbaka. Det jag tänkte att jag skulle bjuda på idag är gårdagens middag, ett snabbt ihopkok av vad som fanns hemma. Här kan man ta sina favoritgrönsaker att ha i, broccoli, blomkål, vitkål, svamp, bambuskott, ja precis vad man känner för. Grunden i rätten är mejerfri tack vare kokosmjölken, men sen smaksatte vi den med ädelost, men det kan man ju hoppa över om man vill köra helt mejerfritt.

Ädelkycklingpanna 4-6port
  • ca 600 gram kycklingfilé
  • 1/3 vitkålshuvud
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd lök
  • 6-7 färska champinjoner
  • en burk skivade vattenkastanjer
  • 100 gram sockerärtor
  • 1 röd paprika
  • 500 ml extra krämig kokosmjölk
  • 1 st hönsbuljongtärning
  • 140 gram ädelost
  • salt
  • peppar
  • paprikapulver
Börja med att skär kycklingen i bitar, stek så att kycklingen får lite stekyta och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Lägg kycklingen åt sidan. Strimla vitkål, skiva löken, paprikan och tärna svampen. Börja med att fräsa på vitkål, lök, svamp, kastanjer och pressa i vitlök, salta och peppra. Fräs i några minuter och lägg i kycklingen, häll på kokosmjölk, smula i ädelosten och buljongtärningen. Låt puttra i ca 5-10min, smaka av om det behövs mer av något. Lägg i paprikaskivorna och sockerärtorna precis innan servering så att paprikan och ärtorna håller sig krispiga.

Idag ställde vi faktiskt klockan för att vi skulle hinna åka skidor innan vi skulle bada på eftermiddagen, men termometern stod på -20 grader och där vi brukar åka är det alltid några grader kallare, så det blev ingen skidåkning. Istället fick jag åka till gymmet och bränna lite energi istället. Och sen var vi och badade, vi fick sällskap också, Elsas bästa kompis, hennes lillasyster och pappa. Trevligt som alltid. Kändes som det var riktiga kontraster när vi badade, 31 grader i vattnet och utanför fönstret iskall solig vinterdag. Passade på att testa att simma lite när vi ändå var där, är ju egentligen väldigt rädd för vatten, men där skulle jag kunna tänka mig att simma. Ur träningsperspektiv är ju simning väldigt bra träningsform, plus att jag skulle få utmana mig själv lite och framförallt bli säkrare i vatten. Det är ju inte det att jag inte kan simma, men jag gillar inte när det är djupt och känner mig alltid osäker. Ytterligare en utmaning för det här året!

Ikväll ska vi äta revbensspjäll och ha en riktig myskväll, bäst att passa på! Ha en fin kväll! / Camilla

1 kommentar: