måndag 14 januari 2013

Laxpaket

 
Idag är ju en sådan här snabbmatsdag, dvs en dag när jag slutar kl 18 och maten måste gå väldigt fort att göra iordning då man inte har så mycket tid att spela på. Vi har en del lax kvar från helgen så jag bestämde mig ganska snabbt för att göra foliepaket som får mysa i ugnen i 20 min. Det är med andra ord lika lång tid som den här rätten tar att laga. Perfekt för stressiga dagar!
 
 
Medans laxen går klart i ugnen så gjorde jag iordning en färsk och grovt skuren sallad med mycket grönsaker! Det kan jag rekommendera om ni har barn, dem tycker det är mycket roligare att äta grönsaker som inte ser ut som dem brukar och få plocka det dem själv vill ha.
 
Salladen är gjord på isbergssallad, riven ost, coctailtomater, gurka, paprika, olivolja och rödlök som legat och dragit i vatten 10 min för att ta bort styrkan i löken. Superfint att blanda ner salladen och osten i laxpaketen, blir som en laxkebab. Sticksen sedan kan man dippa och gröpa ur paketen med. Rätten vart faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig, kommer garanterat göras fler gånger här hemma!
 
 
Laxpaket i ugn 4 port:
  • 300 g laxbitar
  • 100 g smör
  • 100 g ädelost
  • 1 msk hackad gräslök
  • 1 msk hackad persilja
  • salt & peppar
  • foliepapper
Riv av ett foliepapper per portion. Sendan är det bara att lägga på en ingrediens i taget och det är inte så noga med hur du doserar. En näve lax i botten och strö sedan över osten, smöret och kryddorna. Vik ihop och förslut paketet och stek sedan mitt i ugnen på 200 grader i 20 min. Klart!
 
 
Nu blickar jag frammåt mot en hel del ledighet och det ser jag verkligen fram emot! Efter att ha jobbar som galningar i december så har vi en lugn vecka nu och nästa vecka har vi tagit semester hela veckan. Vi har inte planerat något för veckan än så länge utan vi tar det lite som det kommer och anpassar oss efter väder och vind, men det blir nog en hel del aktivitet med barnen och mycket skidåkning förhoppningsvis.
 
 
Idag när jag kom till jobbet så hade jag ingen aning om att Aftonbladets lchf-bilaga kommer ut idag men det blev jag snabbt påmind om! Jag och Camilla blev ju intervjuade och fotograferade i höstas och idag är vi alltså med i tidningen. Vi har inte fått så mycket info om vilken omfattning det kommer vara men det var ett stort uppslag och jag är nöjd med resultatet. Så har ni inte köpt tidningen än så har ni fortfarande chansen under veckan.
 
Ha nu en riktigt skön kväll! /Jimps

1 kommentar:

  1. Mmm...vilken god och krämig lax! Det här måste jag spara! Smidigt att laga laxen i folje! :)
    Ha en fin tisdag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera