tisdag 15 januari 2013

Klämmer in en rätt från förra veckan

 
Hej. Ni är säkert många som förtvivlat undrat vart receptet på förra veckans ugnsfalukorv tagit vägen ;) Då kan ni pusta ut nu för jag har inte glömt bort det, haft lite knappt med tid bara. Jag passade på att stoppa den med lite ädelost den här gången, använde en ganska mild ädelost så inte smaken tar över för mycket. Men det betyder ju absolut inte att man hoppar över den vanliga osten, den skall såklart också vara med! Lite mer fett gör ju inte ont, more is more så att säga...
 
Jag är ledig idag och skall snart ta med mig barnen och åka och handla lite mat till veckans matlagning. Camilla har ju haft stenkoll på det dem senaste månaderna men nu är det alltså dax för mig att handla och försöka att inte sväva iväg i affären, jag har en tendens att överhandla och köpa på mig massa spännande ingredienser som ofta blir väldigt bra men ibland inte används alls. Så jag ska försöka tygla mig.
 
 
Ugnsfalu delux:
  • 1 ring falukorv
  • 1 st rödlök
  • 100 g ädelost
  • 2 dl riven ost
  • 2 msk ajvar relish
  • ½-1 msk dijonsenap (beroende på styrka)
  • 1 paket bacon
  • 10-20 st ostskivor
Börja med att snitta korven som vanligt men gör också ett snitt rakt över hela korven. Stoppa skivad rödlök i tvärsnitten och lägg sedan en bit ädelost i varje diagonalsnitt. Se bilden nedan så förstår ni. Blanda sedan ihop ajvar, senap och den rivna osten till en pasta och smeta på korven. Slutligen så lägger du ett täcke av bacon och ostskivor ovanpå hela korven. Stek sedan i ugnsform mitt i ugnen på 225 grader i 30 minuter. Klart!

Till den här smaskiga korven gjorde jag ett gammal beprövat blomkålsmos, klicka här för att komma till det receptet.
 
 
Ha en bra dag! /Jimps

4 kommentarer:

  1. Jag tycker ert originalrecept på falukorven är toppen. Gör den rätt så ofta. Tänk att det skulle ta nästan 50 år innan någon talade om att dijon, ajvar och bacon gör hela skillnaden. Enda trista är att jag inte kom på det själv :)

    Hälsar
    Eva (hon med vårrulleutredningen) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är verkligen en bra combo! :)

      Radera
  2. Wow detta måste testas, säger som föregående talare; att jag inte kom på det själv!
    Det är kanske manligt att överhandla, min käre make handlar alltid en massa som inte står på lappen. Och gärna i storpack. Det är inte min melodi att ha storpack av allt...: )
    Hej från Karlskrona/ Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja testa det här, Camilla som tidigare inte varit någon falukorvsfantast gillar den här jättemycket! Jag lyckades hålla mig ifrån allt för många utsvävningar i affären och jag fick godkänt den här gången :) ha det fint!

      Radera