tisdag 18 februari 2014

Karr'e i Lergryta


Jag kom på den brillianta ide'n att damma av våran gamla lergryta idag när det stod fläskkarre på menyn. Jag tog lite av varje som fanns hemma i kylskåpet och proppade grytan full, sedan sköter det sig helt själv som det heter. Mer om receptet hittar du längre ner i inlägget!

Annars tycker jag dagarna rullar på som bara den. Varje ledig stund på senare tid har fyllts upp med skidåkning. Det tar verkligen lång tid att få till tekniken, balansen och styrkan i rätt muskler varje år. Nu börjar det arta sig. När vintern har varit dålig så har man missat jätteviktiga träningstimmar i spåret men jag har dem senaste 2-3 veckorna kunnat stressa mig i hyffsad form trots allt. Just nu är det vila som gäller inför fredag då jag ska åka Kortvasan för tredje gången. Vädret är verkligen osäkert och jag håller verkligen tummarna för det bästa men ställer in mig på det värsta inför fredagen. Distansen skrämmer inte men 1 dm nysnö och plusgrader är inte roligt :) Längdåkning är ju inte bara åkning utan också vallning, så ikväll har jag stått nere i garaget och vallat skidor i två timmar och det kommer garanterat bli ett par timmar till innan man är nöjd.

Mycket skidor som snurrar i huvudet den här veckan men nog prat om det nu...


Jag måste ju bara passa på och hylla den Svenska OS truppen och då framförallt skidlandslaget som verkligen övertygat och överaskat både mig och jag tror dem flesta andra! Det har varit helt underbart att följa OS i Sotji den första veckan. Nu håller vi såklart tummarna för att bla hockeyn och curlingen kan kamma hem ett par medaljer. Heja Sverige!


Till receptet på grytan då. Jag gjorde alltså en gryta på hel fläskkarre och grönsaker som då ungskokas i lergryta. Resultatet blev väldigt gott och mustigt, rekommenderas start!

Fläskkarre i lergryta 4 port:
  • Fläskkarre, hel bit 1 kg
  • 1 rödlök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 zucchini
  • ½ sötpotatis, normalstor
  • 1 åpple
  • 100 g strimlad vitkål
  • 2 dl chilisås
  • 1 dl rött vin
  • 2 msk whiskey
  • ½ dl tomatpure
  • ½ tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 tsk timjan
  • ½ tsk oregano
  • 1 tsk mild paprikapulver
  • Creme fraiche till servering
Det kan inte bli enklare, tänk på att lergrytan ska ligga i blöt 30 min innan användning sedan är det bara att sätta igång. Hacka och strimla alla grönsaker, lägg dem sedan i grytan tillsammans med köttbiten. Häll över all vätska och kryddorna, på med locket och in i ugnen på 200 grader i två timmar. Klart! Servera sedan med en klick Creme fraiche på tallriken för att balansera upp den mustiga smaken i grytan.


Igår åt vi en enkel och snabblagad torsk. Det är en torskfile toppad med salt, peppar, persilja och gräslök som jag helt enkelt stekte på en ugnsplåt i ca 15 min eller tills innertempraturen kommer upp i 50 grader. Till fisken kokade vi sparris och vispade ihop en smörsås. Receptet på våran smörsås hittar du här!


Camilla gjorde zucchiniplättar i Söndags och det är något som vi gjort många gånger och det är verkligen en höjdare som jag tycker ni ska testa på! Passar både som frukost, brunch, lunch, förrätt eller varför inte huvudrätt med rätt tillbehör. Här åt vi dem med hackad rödlök och en räkröra på toppen som enkelt blandas ihop med creme fraiche, majonäs, stenbitsrom, salt, peppar, citronsaft och räkor. Receptet på zucchiniplättarna hittar ni här!

Jag ska passa på att släppa en "teaser" till nästa inlägg då jag kommer skriva om våra två senaste finmiddagar. Det handlar om Kalventrecote med murkelsås och Lammrostbiff med bearnaisesås, inte helt fel kan jag säga men dem bilderna och recepten får ni sukta efter till nästa inlägg. Ha en god kväll gott folk! /Jimps

4 kommentarer:

  1. Det här receptet på köttet ska jag spara! Låter jättegott! Och så blev jag så sugen på zuchinniplättar! Mums!
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja zucchiniplättarna är ju så goda och går att variera med tillbehören så det passar när som helst på dygnet! Ha det fint.

      Radera