söndag 9 februari 2014

Söndag


God kväll på er. Vilken skön helg det det har varit med bla två OS medaljer från Sotji! Grymt härligt att se dem Svenska längdåkarna på senare år och nu hoppas vi på fler medaljer dem kommande veckorna, heja Sverige!

Den här veckan har vi varit lediga hela familjen från jobb, skola och dagis. Vi har campat, åkt skidor och tillbringat mycket tid tillsammans och den här helgen var inget undantag. Igår drog vi med oss barnen ut och åkte i skidspåren. En ganska kort slinga där alla fick åka i sitt eget tempo och med gnistrande solsken så var det riktigt härligt. Idag var det inte lika inspirerande väder men vi stack ändå iväg och åkte skridskor. Trots snöblandat regn och lite lös is så ville barnen inte åka hem så det vart ett par timmars åkning. Så jäkla skönt att komma ut och röra på sig vintertid, man kan annars lätt bli bekväm och hålla sig inomhus och det mår man inte bra av i slutet på dagarna. Annars har det blivit många timmar framför tvn på förmiddagarna och kvällarna dem här inledande OS-dagarna.

Ikväll åt vi Fläskkarre som jag förgrillat i ugnen för att sedan steka på en stekyta innan servering. Det är lätt att steka karre torr om man enbart steker den i panna. Till köttbiten så stekte jag Zucchini, rödlök, tomat & fetaost i olivolja. Sedan måste man ju såklart ha en god och mättande sås, jag gjorde en grönpepparsås som ligger mig väldigt varmt om hjärtat! För receptet på våran grönpepparsås klickar du här.


I fredags hade vi en besök av goda vänner över en hamburgerafton. Det vart inte så många bilder tagna men vi hade jättetrevligt och barnen älskar verkligen när vi träffar familjen Löf som jag jobbar med och som vi semestrat med ett par gånger. Jag kan iaf bjuda på en bild och dem är tagna på hamburgerbröden som vi åt. Jag har gjort dem tidigare och dem är jättegoda, faktiskt godare än vanliga hamburgerbröd enligt mig eftersom jag tycker vanliga hamburgerbröd tar över smaken för mycket från själva burgaren. Dem här blir både stadiga och saftiga utan att bli lika svampiga som vanliga bröd. Vill du testa att göra dessa bröd så klicka in här för att komma till receptet.


Lite frukosttips kommer här där jag stekt bacon i ugnen toppat med ost. Gjorde både med cheddar och parmesanost. Parmesanen vart helt klart godast. Jag har gjort det i stekpanna tidigare också så det går lika bra.


Skinka, ost och gustafskorv. Så jäkla gott och kan ätas när som helst på dygnet egentligen. Som måltid, mellanmål eller tilltugg. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än såhär.



Nu kommer vi en riktig höjdare och den här rätten tycker jag verkligen att ni ska testa att göra! Löksoppa kan låta enkelt och tråkigt men det är faktiskt tvärrt om. Jag lät koka med laxkuber på slutet och sedan var det bara att njuta.

Löksoppa 4 port:

 • 2-3 gula lökar
 • 2 vitlöksklyftor
 • 3 dl vitt vin
 • 3 dl vatten
 • 1,5 hönsbuljongtärning
 • 100 g blåmögelost eller philadelphiaost
 • 3 dl grädde
 • salt & peppar
 • 2 krm vitpeppar
 • smör till stekning
 • 300 g lax tex file

Börja med att hacka lök och vitlök. Fräs dessa i en stor kastrull med smör tills löken mjuknat. Häll på vin, vatten och buljongtärningen. Låt koka i 15-30 min, ju längre desto bättre.. Smält sedan ner osten, grädden och låt koka upp. Låt stå och puttra en stund, tärna laxen och låt den puttra med sista fem minutrarna, smaka av med salt, peppar och vitpeppar. Toppa med en aning persilja, Klart!


Jag testade att göra en variant av kycklingrulader för en tid sedan också. Kanske inte enligt konstens alla regler men på mitt sätt och dem vart jättegoda.

Kycklingrulader 4 port:
  • 800 g kycklingfile
  • 1 paket bacon
  • 2 schalottenlökar
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk hackad persilja
  • 150 g ost, tex färskost av valfri sort
  • salt & peppar
  • 4 dl grädde
  • 1 msk tomatpure
  • 1 tsk kycklingfond
  • 1 tsk kalvfond
  • 100 g philadelphiaost
  • 2 tsk dijonsenap
  • smör
Skiva kycklingfileerna till tunna skivor på längden. Blanda sedan färskost med hackad schalottenlök, vitlök, persilja. Lägg upp dem tunna skivorna på rad, salta och peppra dem en aning och lägg sedan en klick av färskostblandningen på varje skiva. Rulla sedan ihop rulladerna och linda slutligen en baconskiva runt varje rullad och säkra dem med en tandpetare. Bryn sedan i en gryta med smör och slå sedan på resten av ingredienserna och koka ihop till en sås. Låt kycklingen puttra 5 - 7 min i såsen samtidigt som du smakar av med salt och peppar. Klart!


Mycket olika maträtter i inlägget idag, men nu lovar jag att detta är den sista :) En mastig köttfärsgryta/ chili con carne som äts på romansalladsblad och en klick gräddfil ovanpå. Smakrikt och fräscht på samma gång. När man gör en sådan här gryta så finns det inga regler egentligen utan go with the flow, här kan du stoppa i eller krydda hur du vill, väldigt tacksam rätt att sväva fritt.


Köttfärsgryta 6 - 8 port:
  • 800 g köttfärs
  • 300 g kidneybönor
  • 2 st gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 g krossade tomater
  • 1 dl chilisås
  • 3 msk tomatpure
  • 2 msk kalvfond konc.
  • 1 dl rött vin
  • 1 dl vatten
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 1 tsk mild paprikapulver
  • salt & peppar
  • olivolja
Börja med att koka kidneybönorna i vatten i 3 min och låt dem sedan rinna av. Hacka sedan lök och vitlök. Bryn sedan löken och vitlöken i en gryta med olivolja i botten. När den mjuknat så bryner du även på köttfärsen i samma gryta. Slå sedan i resten av ingredienserna och låt stå och puttra mellan 20 - 40 min. Krydda och smaka av under koktiden. Bönorna låter du puttra med dem sista 10 minuterna innan servering. Klart!

Sådär då har man skrivit av sig litegrann och jag hoppas det är någon av rätterna som inspirerar! Ha en go kväll på er. /Jimps

2 kommentarer:

  1. Alltså det är ju varningstext på att gå in här! Man blir ju vrål hungrig.... ;)
    Så fina recept, har sparat ner soppa, gryta - helgens middagsförslag är räddade. TACK för att ni delar med er! /Ella från norrland där vi har slask.... :o var tog vintern vägen.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du testat recepten, hör gärna av dig med lite feedback :)

      Radera