torsdag 6 februari 2014

Falafel

 
God kväll på er! Det var länge sedan jag kikade in här, min tid har inte räckt till på slutet, men nu kanske det kan bli lite ändring på det, vi får se :) Har varit ledig i en vecka nu och det har varit så skönt. När man jobbar inom handel så är ju inte jul och nyår förknippat med ledighet direkt, så då kan det vara skönt att ta ledigt i början på året och ladda batterierna. I veckan har vi varit i Rullsand och bott i mina föräldrars husvagn, planen var att vi skulle åka längdskidor i spår på stranden med havet som utsikt, men det var för lite snö. Så vi fick åka runt och jaga spår runt om i Gävleområdet, hittade ett riktigt trevligt spår i Bergby. Barnen har blivit riktigt duktiga att åka och åkte 6,4km utan problem, skulle tänka mig att de skulle älska slalom för de skriker av lycka i nedförsbackarna. Det kan man ju inte direkt påstå att jag gör, usch det blir verkligen bara värre för varje år som går. Letar ständigt efter spår som är backfria och då snackar vi nedför.
 
Nu till gårdagens middag, falafel. En supersmarrig vegetarisk rätt som jag åt för första gången för säkert 15år sedan när jag var i Israel. Den gången var jag inte lika imponerad, vi var på en bussresa till bland annat Döda havet och Jerusalem och stannade för att äta lunch och då fick vi falafel till lunch. Jag trodde att det var köttbullar för det såg ut som det och därför tyckte jag att det smakade väldigt annorlunda. Falafel är ju gjort av kikärtor som innehåller 13gram kolhydrater per 100gram, men de bryts ned långsamt i kroppen och påverkar därför blodsockret väldigt lite om du är frisk, har du däremot diabetes typ 2 så kan blodsockret påverkas väldigt mycket. Bönor i allmänhet är något som jag har lagt till i min kost, framförallt för att jag tycker att det är gott, en helt ny upptäckt! Har aldrig gillat bönor förut, men nu tycker jag att det är hur gott som helst. Många recept på falafel innehåller ofta vetemjöl eller maizena eller liknande, men jag hittade en recept på coop.se som innehöll sesamfrön och solrosfrön istället.
 
Falafel ca 30st
  • 1 dl sesamfrön
  • 0,5 dl solrosfrön
  • 1 st gul lök
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 0,5 dl sesamolja
  • 0,5 msk spiskummin
  • 1-2 tsk salt
  • 0,5 tsk kajennpeppar
  • 3 st (400grams)burkar kikärtor
  • 1 dl persilja
  • 2 st ägg
  • olja till fritering
Mixa sesamfrön, solrosfrön och olja, någon minut i en matberedare. Tillsätt lök, vitlök och kryddor och mixa till en slät massa. Lägg över i en bunke.
Mixa sköljda och avrunna kikärtor grovt, en burk åt gången, lägg över i bunken. Blanda ner hackad persilja och ägg och rör till en slät massa. Hetta upp en traktörpanna eller kastrull med olja. Klicka ner smeten i oljan och fritera till bollarna får fin gyllenbrun färg. 




Vi serverade falafen i salladsblad med tomat, röd lök, avokadoröra och salsa. Salsan höftar jag ihop med krossade tomater, vitvinsvinäger, mald spiskummin, vitlökspulver, chili explosion och salt. Barnen fullkomligt älskade den här rätten, de åt hur mycket som helst. En jättegod rätt som vi garanterat kommer att äta igen.



Imorgon är min sista lediga dag och den ska jag njuta av. Tänker börja dagen med ett gympass, har varit gymlös ett tag nu, men igår var jag och testade ett gym. Jag har två gym att välja mellan och imorgon måste jag bestämma mig, båda har för- och nackdelar, får se vilket det blir. På eftermiddagen kommer det några riktigt goda vänner och ska käka middag med oss, det blir mysigt! Nu ska jag njuta av brasan innan det är dags för sängen. Ha det fint! / Camilla



2 kommentarer:

  1. Mmmm, så gott med falafel. Jag gjorde med fiberhusk och det funkade fin fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dem toppen, försvinnande goda :) ha det fint

      Radera