torsdag 14 mars 2013

Torskfilé, blomkål och smörsås


God kväll! Kvällens mat blev väldigt lyckad, supersmarrigt! Torskfilé, ugnsrostad blomkål toppad med riven parmesan och smörsås. På fisken hade vi en klick med blandning av philadelphia, pepparrotsost och persilja. Smörsåsen har vi gjort en gång förut, då blev den god men det kändes som konsistensen inte var den rätta. Idag blev både smaken och konsistensen som den skulle. Och hur gick det till?! Jo med mer smör och en mixerstav, så idag bjuder jag på ett nytt uppdaterat recept på smörsåsen, som passar utmärkt till fisk.  Ugnsrostad blomkål är ju min absoluta favorit just nu. Jag skivar bara blomkålen, har på olivolja och flingsalt och sen in i övre delen av ugnen på 225grader till blomkålen får fin färg. Vill man göra det extra gott så är det bara att toppa med riven parmesan. Mums!

Smörsås
  • 2 st schalottenlök
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 2 msk persilja
  • 2 dl vitt vin
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • ca 200 gram smör
Hacka lök, vitlök och persilja. Fräs i en kastrull, häll i vin ovh vinäger och koka upp och reducera till 1 dl. Ta fram en till kastrull och sila bort löken och persiljan. Värm det recucerade vinet på medelvärme (får inte börja koka), klicka i smöret samtidigt som du mixar med en mixerstav tills allt smör har smält.



Ha en skön kväll! / Camilla

7 kommentarer:

  1. Åhhh vad jag tycker om er sida!
    Är inne varje vecka när jag gör mina egna veckoplaneringar!
    Såå mycket gott!!
    /Thess

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken tur att ni skrev receptet. Såg bilden på Instagram och blev så sugen. Sparar receptet. Blomkål har jag bara ugnsrostat i buketter tidigare... men det ser lite roligt ut med skivor. Skär ni med mandolin eller med kniv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blomkål i ugn är verkligen en höjdare :) jag skär med kniv.
      Ha det så bra!

      Radera
  3. Vilken smarrig rätt! Mums!
    Smörsås ska jag absolut testa! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Ugnsrostad blomkål, mums! Passar säker kanon till fisken och smörsåsen :) Smarrig rätt!

    SvaraRadera