måndag 15 april 2013

Zucchinitagliatelle och skink-och svampsås


God kväll på er! Visst är det skönt när det bara blir ljusare och ljusare på kvällarna, perfekt när man ska ta kort på maten också. Idag har vi varit lediga, men det har som vanligt varit mycket på agendan , Jimmy har satt på sommardäck på bilarna och jag har haft prov i kemi, fixade 7 av 9 poäng, så jag är nöjd. På eftermiddagen åkte Jimmy och Vincent hem till Jimmys bror och skruvade kök och jag och Elsa åkte och handlade. Vi hade det så mysigt jag och Elsan, märks att hon börjar bli stor, mycket frågor om allt möjligt. Hon frågade mig i bilen när vi handlat:
- Mamma, vill du ha mer pengar?
- Jo ja vem vill inte det, svarade jag.
- Jag förstår det, mamma, du har ju inga pengar.
- Jo det har jag väl.
- Nej du har kort bara!
Och sen fortsatte en lång diskussion hur kortbetalning fungerar, inte helt lätt att förklara för en 5-åring. Efter handlingen åkte vi och spontanbesökte mormor och morfar, trevligt och mysigt som alltid att komma "hem" en sväng.
Kvällens middag blev något väldigt lättlagat och vem gillar inte det. Pasta med pastasås, fast inte vanlig pasta så klart utan zucchinitagliatelle. Hyvla zucchinin med osthyvel och ha ner i kokande saltat vatten i 20-30sekunder, gillar när det finns lite spänst kvar i zucchinin.


Skink-och svampsås
  • ca 300 gram rökt skinka eller sidfläsk
  • 1 st röd lök
  • 5-6 st färska champinjoner
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 1 st grönsaksbuljongtärning
  • 2,5 dl vatten
  • 2,5 dl vispgrädde
  • 200 gram philadelphiaost
  • ev salt och peppar
Hacka rödlöken och skinkan. Skiva svampen. Stek skinkan och svampen, sänk värmen och fräs röd löken och pressa i vitlöken. Ha i vattnet och koka upp, ha i buljongen och koka tills den har löst sig, ha i grädden och philadelphiaosten och låt småputtra 5-10 minuter. Smaka av om det behövs salt och peppar. Var inte rädd för en smakrik sås eftersom zucchinin i sig inte har så mycket smak.


Jag och barnen har börjat förodlat inomhus, vi har varsin låda som vi sköter om. Vincents grönkål ser du här nedanför, det går bäst för honom just nu, men jag och Elsa kommer att komma i kapp med våra grönsaker. I år ska vi fixa oss en ordentlig odling ute med odlingslådor, kommer att bli så bra. Längtar redan!


Ha en skön kväll! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut!
    Härliga ungar... man kan inte låta bli att le över deras formuleringar och funderingar. :-)

    SvaraRadera
  2. Så härligt med barnens logik! Den är bäst! :)
    Såsen låter smaskens!
    Roligt att få barn vara delaktiga i att odla! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera