tisdag 21 maj 2013

Helgrillad fläskfile & kålrotsstrips


God kväll allesammans, hoppas ni haft en bra dag! Min dag har mestadels bestått av klädtvättning och en vända till soptippen med massa avfall. Nu på kvällen har jag stått ute i duggregnet bakom grillen och myst. Jag grillade en hel fläskfile som legat och marinerats hela eftermiddagen i en rödvinsmarinad. Jag grillade även hel rödlök, fetaost och champinjoner.

Marinad:
  • 1 dl rödvin
  • 1 msk balsamvinäger
  • 3 msk olivolja
  • 1 dl creme fraiche
  • ½ dl chilisås
  • ½ tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 tsk kalvfond
  • ev. ytterliggare kryddor efter smak

Jag gjorde också kålrotsstrips och dem vart helt ok, även om dem inte vart så krispiga som jag hade hoppats på så smakade dem jättegott. Dem här gjorde jag i ugnen men tidigare har vi friterat dem och det blir helt klart bäst. Du gör dem genom att skiva kålrot och koka i saltat vatten i tio minuter. Strimla sedan till pommes och fritera alternativt strö ut på en plåt, ringla över olivolja, salt och gör klart dem i ugnen.


Igår sprang vi blodomloppet här hemma i Borlänge. Superstort deltagande och kanonväder! Jag och Camilla sprang 5 km och det gick helt ok för min del. Jag var tung i kroppen och inte helt van med distansen men är ändå nöjd med tiden 24,58.



Till brunch idag vart det en slät äggröra med philadelphia ost. Krämig och god som en äggröra ska vara! Klicka här för receptet.

I morgon är vi lediga hela familjen och det ska bli riktigt skönt! Ha en skön Tisdagkväll på er. /Jimps

1 kommentar:

  1. Åh, vad gott! Grillat kan man aldrig få för mycket av. :-)

    Helgrillad lök lät spännande, det ska vi nog testa framöver.

    SvaraRadera