måndag 19 augusti 2013

Beercan-chicken & lite annat

Beercan-chicken x2 på grillen idag!!

Hejsan svejsan och trevlig Måndag allesammans! Vi har haft ledigt idag eftersom vi jobbat hela helgen och vi har haft en kanondag. Dagens största händelse var att barnen kom hem efter fyra dagar med mormor och morfar i Rullsand. Det är inte ofta man är ifrån barnen så länge och nu kommer det definitivt dröja till nästa gång.

Ungarna har lärt sig att cykla när dem varit borta och dem var verkligen malliga när dem kom hem idag. Upp till bevis sa vi och nog har dem lärt sig cykla allt! Gick lite vingligt på deras egna cyklar men visst kunde dem cykla allt :)

Härligt mör och smakrik kyckling & till det en coleslaw.

Vi har ju haft fint väder idag också och efter frukosten som avnjöts ute i morgonsolen så har det varit trädgårdsdag i form av Gräsklippning, trimmning, häckklippning, ogräsrensning osv osv.. Väldigt mycket jobb och väldigt mycket slutresultat! Det är verkligen ett tacksamt arbete eftersom resultatet blir så slående.

Skorsten! Så här ska det se ut när man röker/indirekt grillar i webern, härligt...


Ja här står dem på rad och bara väntar på att bli uppkäkade eller snarare sitter kanske, dem har ju en ölburk i skråvet.. Det är lika enkelt att göra som spektakulärt att bjuda på, har ni inte testat så tycker jag ni ska göra det! Gör såhär:

Beercan chicken 4-6 port:
  • 2 st hela färska kycklingar
  • 2 st 33cl ölburkar
  • salt
  • svartpeppar
  • chiliexplosionkrydda eller liknande
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1 dl olivolja
  • 2 msk soja
  • en skvätt citronsaft
  • 2 tsk sambal oelek
  • 100 g smör
Börja med att smeka in kycklingen med salt, peppar, chilikrydda och en skvätt olivolja. Sätt sedan kycklingarna på öppnade och halvfulla ölburkar. Grilla dem sedan på indirekt värme på grillen i ca 1,5 timme vid 200 grader i grillen. Pensla kycklingen med jämna mellanrum med oljeblandning som du gör genom att blanda 1 dl olivolja, pressad vitlök, sambal, soja, citronsaft och en aning salt & peppar. Mot slutet så fäster du en klick smör på toppen av kycklingen med tandpetare så det får rinna ner över kycklingen. Klart!

Servera gärna med coleslaw, för vårat recept på krispig coleslaw klickar du här!


Jag åt ju faktiskt kyckling i Lördags också. Efter en lång dag på jobbet kom jag hem till ett öde hus och gjorde iordning en rejäl tallrik kycklingklubbor och grillad vitkål som jag mumsade på framför tvn. Dessa grillade jag på gasolgrillen under direkt, svag väme. Det tog ca 40 min att grilla och istället för snacks eller liknande så vart detta helt enkelt mitt fotbollstilltugg, inte dumt va?

Kycklingklubbor 4 port:
  • Kycklingklubbor, färska ca 1 kg
  • 1 dl creme fraiche
  • ½ dl olivolja
  • ½ dl rödvin
  • 2 dl riven ost
  • ½ dl chilisås
  • 2 msk soja
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 krm vitpeppar
  • 3 krm salt
Blanda alla ingredienser och låt klubborna marineras innan grillning och pensla under grillningen. Grilla antingen på direkt-låg värme i ca 30-40 min eller indirekt värme i ca 60-90 min. För exakt presision använd stektermometer. 72 grader innertemp intill benet skall det vara.

Grillad vitkål:
  • Vitkålsblad
  • olivolja
  • salt
Bryt loss hela vitkålsblad och grilla på direkt-hög värme. Ringla över olivolja och salt. Låt det fräsa på ordentligt och grilla dem snabbt. Klart!, servera direkt.


I fredags hade jag och Camilla en riktigt mysmiddag hemma efter jobbet. Jag slutade sent men det hindrade mig inte från att ge mig ut i mörkret och grilla på varsin härlig bit biff! Till det åt vi stekta grönsaker och färdig bearnaisesås.


Det har blivit några kvällsskift på jobbet den här veckan och när jag jobbar kväll så brukar jag äta brunch hemma på förmiddagen. Så jag slänger med ett par brunchbilder från veckan och det är få saker som är så gott som äggröra när man är hungrig på morgonen eller förmiddagen!

För recept på en god äggröra, klicka här.


Tack för att ni kikade in och trevlig kväll! /Jimps

3 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj, vad mycket god mat! Mums!
    Jag har sagt det förut, och säger det igen: du är så duktig på att grilla! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Blir så sugen på Beercan-chicken. Vi har en likadan grill. Hur stora kycklingar kan jag ha så de får plats under locket?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vi hade låg på 1,3kg, men det funkar med lite större också, ca 1,5kg är det nog maxstorleken. Ha det fint!

      Radera