torsdag 5 september 2013

Pizza med extra allt


Hej på er! Det väntas helgjobb så den här veckan är jag ledig två dagar mitt i veckan istället. Riktigt skönt, igår var hela familjen lediga och då åkte vi till skogen och letade efter svamp. Hittade lite, men inte mängder, nån smarrig kantarellsås kan det nog bli i alla fall. På eftermiddag stod bakning på schemat, stora tjejen fyller 6år på måndag. Vi bakade syltkakor och kärleksmums, helt enligt Elsas önskemål. I år blir det inget LCHF-bak, ni som har följt oss ett tag kanske har sett en trend, brödbakning och fikabröd har försvunnit helt. Det beror på flera olika saker, men för det första så saknar vi inte bröd, sen har vi aldrig varit speciellt mycket för fikabröd. Och jag får alltid ont i magen av sötningsmedel och så är det inte gott. I början kändes det lite obekvämt att inte fika när alla andra gör det, folk blir nästan lite provocerade, men nu är det inga problem alls. Jag mår inte bra av det och alla har ett val, lika mycket som nån väljer att äta fikabröd så väljer jag att inte göra det.
Det närmaste brödbakning vi kommer nuförtiden är när vi gör pizza eller paj och just igår stod pizza på menyn. Ett gammalt recept, blev lite mer mandelmjöl(4dl) och mindre pofiber(1 dl) igår, annars lika som det här receptet. Jag gillar ju smaken av mandelmjöl, gillar när botten smakar något, men gillar man inte det är det bara att minska mängden mandelmjöl.


Fyllningen på gårdagens pizza var tomatsås, champinjoner, rödlök, chorizo, lufttorkad skinka, mozzarella, oregano och riven ost. Till åt vi ruccola och en bea-sås. Väldigt gott!!!


Igår testade jag en ny träningsform som jag har varit sugen på länge, cykling. Jag har dock inte haft nån cykel bara en tantcykel med tre växlar. Men nu har jag hämtat hem en gammal cykel som jag har haft hos mina föräldrar, absolut ingen värstingcykel, men med lite fler växlar. Tror att det här kan vara min grej, har ju alltid älskat spinning och det här är ju mycket bättre för man får ju vara utomhus. Ska köra på nu under hösten och känns det bra ska jag köpa mig en cykel till våren. Köpte dessutom en hjälm idag, ja jag vet man ska ju självklart ha hjälm, men innan barnen lärde sig att cykla så kanske jag cyklade 3-4gånger per år. Men häromdagen sa Elsa åt mig att jag minsann fick ta och köpa mig en hjälm för hjärnan är det viktigaste vi har. Går ju knappast att argumentera emot det, sen är det ju en väldigt billig livförsäkring. Hon kommer att bli så glad när jag hämtar henne på skolan idag med min nya hjälm.
Ha en fin dag! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar