fredag 6 september 2013

Pollockrygg med pestotäcke, pure & smörsås


God förmiddag och hoppas ni har det fint där ute denna fina höstfredag. Själv är det helt utmärkt och jag förtränger än så länge att jag ska jobba kväll och missa landskampen i fotboll. Jag tänkte dela med mig av maten som jag slevade ihop i förrgår. Det blev en rätt som passar bra både till vardag och även till fest om man piffar upp den med en lyxigare fiskbit.

Vi testade en Ruccolapesto som köptes färdig och den var supergod och passade utmärkt som täcke på fisken! Puren gjorde jag på blomkål, kålrot och purjolök. Smörsåsen är gjord på vitt vin och smör. Med andra ord så innehåller den här rätten rejält med fett, mycket protein och lite kolhydrater. Perfekt lchf rätt som smakar gott och ger en rejäl och långvarig mättnadskänsla!

Pollock eller torskrygg med pestotäcke 4 port:
  • 4 st ryggfíleer
  • 100 g pesto (tex ruccolapesto)
  • salt & peppar
Ja det är inte mycket mer komplicerat än så! Lägg ryggfileerna i en ugnsform, salta och peppra en aning och toppa varje file med en klick pesto som du sedan stryker ut. Kör dem sedan i ugnen på 125-150 grader och i ca 20 min eller tills innerhempraturen landar på 52 grader. Tag ut dem ur ugnen och låt dem vila ett par minuter innan servering.

Blomkål och kålrotspure 4-6 port:
  • ½ blomkålshuvud
  • ½ kålrotshuvud
  • ½ purjo
  • 2 dl creme fraiche
  • 3 msk smör
  • 3 krm salt
  • 2 krm vitpeppar
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 grönsaksbuljongtärning
Hacka ner blomkål, kålrot och purjo i mindre bitar. Koka dem i en kastrull med vatten och buljongtärning i ca 8 min. Häll av vattnet och slå i creme fraiche och smör. Mixa sedan slät med stavmixer och smaka upp med kryddorna. Klart!

För receptet på smörsåsen klicka här!

Ha nu en go fredag allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar