torsdag 3 oktober 2013

Gulaschsoppa


Jag tänkte slinka in och dela med mig av gårdagens middag nu på kvällskvisten. Vi gjorde Gulaschsoppa för första gången faktiskt, jag har ätit det några gånger men aldrig gjort det själv. Jag är väldigt svag för tomatbaserad långkok så jag visste redan på förhand att det skulle bli bra men det vart faktiskt bättre än vad jag hade tänkt mig. Det är mat som inte ska stressas fram utan man måste sätta av minst ett par timmar för att det ska bli riktigt bra...

Gulaschsoppa 8 port:
  • 800 - 1000 g grytbitar av nöt
  • 1 paket bacon
  • 4 st gula lökar
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 8 dl tomatjuice
  • 1 l oxfond (vatten + 2 st buljongtärningar)
  • 2 dl rött vin
  • 1 msk balsamvinäger
  • 2 msk tomatpure
  • 100 g rotselleri
  • 1 msk paprikapulver mild
  • 1 tsk kummin
  • 2 krm cayennpeppar
  • 2 krm paprikapulver stark
  • salt & peppar
  • smör
  • Creme fraiche till servering
Börja med att hacka löken och fräs den i en stor kastrull med smör tills löken mjuknat. Skiva sedan ner bacon och bryn dessa i kastrullen tillsammans med grytbitarna till dem fått fin stekyta. Slå sedan på buljong, tomatjuice, tomatpure, vin, balsamvinäger och skiva ner vitlöken. Krydda även på med paprikapulver, kummin och cayenn. Sedan är det bara att låta det stå och puttra och koka ner i minst 90 min, men gärna längre än så. Mot slutet smakar du upp soppan med salt, peppar och eventuellt lite extra av någon ingrediens för balans. Servera sedan med en klick creme fraiche direkt i portionerna. Klart!


Nu är jag härligt mör i kroppen efter en arbetsdag och 90 min Innebandy med korpen-gänget. Så nu ska jag varva ner med en Fifa14 match innan det är dags att gå och knyta sig. I morgon kommer vi att bli väckta tidigt av en liten kille på sin femårsdag!, så det kommer bli en härlig fredag med andra ord.

God natt. /Jimps

3 kommentarer:

  1. Mmm...så gott det låter! Perfekt att äta en sådan sopp en kall och ruggig höstdag!
    Ha en fin lördag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Gulasch var längesen jag åt... passar ju bra nu i höstrusket :)

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen en riktigt hösträtt! Soppa och långkok symboliserar höst för mig. Ha det fint.

    SvaraRadera