lördag 3 november 2012

Fredagkvällen


Camilla och hennes kompis Helena var ute och gjorde stan osäker igår. Jag och barnen var hemma och hade fredagsmys själva. En lugn och skön fredag var precis vad jag behövde igår. Känner att jag behöver ladda batterierna i helgen.

Jag kokade ihop jättesmarrig middag till oss. Ugnsstekt fläskfile, grillad broccoli och min favoritsås... whiskeysås!

Whiskeysås:
  • 2 st schalottenlökar
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 4 dl vispgrädde
  • 3-4 msk whiskey (helst lite rökig)
  • 1 msk kalvfond
  • 1 tsk soja
  • 75 g philadelphia (redning)
  • salt
  • peppar
  • 6 grönpepparkorn krossade
  • smör
Fräs hackad schalottenlök och vitlök i smör. Koka sedan upp grädde och whiskey. Slå sedan i soja, fond och philadelphia. Koka upp och låt puttra. Krydda med grönpeppar, svartpeppar och salt. Smaka av undertiden och njut! Vrid ner på underhållsvärme en stund innan servering så att såsen får sätta sig lite. Klart! Underbar sås som passar till all sorts kött.

Snabb fläskfile i ugn:
  • 1 st fläskfile färsk
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk peppar
  • 2 tsk franska örter krydda
  • smör
Enkelt gjort. Stek på fileen i en panna med smör efter att du smekt in den med kryddorna. När den fått stekyta så sticker du in en termometer. lägger den i en ugnsform och grillar klart den i ugnen på 150-200 grader tills innertempraturen hamnar på 72-75 grader. Låt vila en stund innan servering.

Broccolin grillar jag i grillpanna med smör och rapsolja till färgen och konsistensen är bra, tar ca 8 min.

Vi siktar in oss på att äta gott ikväll också, men nu skall vi bege oss ut på en promenad i det tråkiga vädret. Frisk luft måste man få i sig trots allt. Ha en bra dag! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Mmmm, det här blir söndagsmiddag för mig MUMMA!!!

    SvaraRadera
  2. Mmm, vilken fantastisk fredagsmiddag, det både låter och ser gudomligt gott ut! :)

    Jag har förresten gett er en liten "utmärkelse" på min blogg, för att ni är en av de bloggar jag läser och gillar allra mest! :)
    http://motionwellness.blogspot.se/2012/11/bloggfavoriter.html

    Ha en härlig helg!
    / Sonja

    SvaraRadera