tisdag 8 oktober 2013

Ledig Tisdag




Maten på bilden är inget jag har lagat ihop idag kan jag börja med att säga, jag tänkte passa på att dela med mig av en rätt som jag överaskade Camilla med efter jobbet för ett tag sedan. Det är inget mindre än lammstek med kantarellsås och krispig sallad. Såsen gjorde jag på nyplockade gula kantareller!, bättre än så blir det nästan inte...

Kantarellsås:
  • 1,5 dl förvälda kantareller
  • 2 st schalottenlökar
  • 100 g philadelphiaost
  • 3 dl grädde
  • 2 tsk soja
  • 2 tsk kalvfond koncentrerad
  • salt & peppar
  • smör
Fräs hackad schalottenlök och kantareller i kastrull med smör tills dem fått färg. Slå sedan i grädde, philadelphia, soja och fond. Låt stå och puttra tills den reducerat drygt en tredjedel, ca 20-25 min. Avslutningsvis smakar du av med salt och peppar. Klart!

Lammstek 4 port:
  • Lammstek 800 - 1000 g
  • 2 st vitlöksklyftor
  • ½ msk rosmarin
  • ½ dl olivolja
  • 1 dl rödvin
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att binda upp köttet och bryn det i panna med smör tills den fått fin stekyta. Blanda sedan olivolja, pressad vitlök, salt, peppar och rosmarin och gnid in köttet med blandningen. Lägg köttet i en ugnsform, häll över vinet och stek sedan i ugnen på 150 grader i ca 1- 2 timmar. Tempraturen tas mellan 55 - 70 grader beroende på hur du vill ha den stekt. Plocka ut den och låt vila 15 min innan servering. Klart!

Jag har ju en ledig vardag idag och det kan vara lite segt ibland men idag har dagen varit riktigt bra med mycket smågrejer på agendan som stökats bort. Jag har också hunnit med ett pass på rullskidor här på förmiddagen så nu känner jag mig upprymd av energi! Jag var nämligen lite trött och stum i morse med två stycken innebandypass i benen från Torsdagen och Söndagen. Då finns det ju bara två stycken alternativ, antingen är man trött och seg hela dagen eller så är man på't igen och tränar bort träningsverken. Sagt och gjort och redan nu känns det bättre igen.

Nu ska jag ställa mig i köket och göra lite lchf-pasta som vi ska äta senare i veckan, det kan få vara dagens tips från mig. Pastan kan göras dagarna innan den skall ätas och förvaras i kylen undertiden, då sparar man tid stressiga eftermiddagar efter jobbet eftersom lchf-pasta tar lite tid att göra.

För recept på en lchf-pasta som kan användas både som vanlig pasta och även som lasagneplattor klickar du in här!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar