onsdag 6 november 2013

Musselafton i sann lchf anda!


I Lördags var jag och Camilla barnfria och passade på att gå ut för lite god mat och vin på Restaurang. Det var jättemysigt att umgås bara vi två och maten smakade väldigt bra! Vi åt skagen till förrätt och Oxfile till huvudrätt, klassiker med andra ord. Men helgens mathöjdpunkt kom ändå dagen efter på Söndagen hemma i vårat kök. Då hade vi dubbelt musslor i form av både soppa och gratinerade blåmusslor. Slät och krämig soppa varvas med smakrika musslor.


Gratinerade musslor & musselsoppa 4 port:
  • 1,5 kg färska blåmusslor
  • 6 st schalottenlökar
  • 3 st stora vitlöksklyftor
  • 1 flaska mousserande vitt vin
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 5 dl grädde
  • 1 kruka persilja
  • 1 kruka gräslök
  • 1 citron
  • 2-3 dl olivolja
  • 150 g riven parmesan
  • salt & peppar
  1. Börja med att hacka schalottenlöken och 2 st av vitlöksklyftorna. Fräs dem i en stor kastrull med olivolja i botten tills löken mjuknat och slå sedan i vinet och buljongtärningen, koka upp. När vinet kokar så slår du i musslorna och låter dem koka under lock i 5 min. Plocka upp musslorna och låt vinet fortsatt stå och koka utan lock så det reduceras till minst hälften, återkommer till det senare.
  2. Plocka bort det översta skalet på alla musslor och lägg dem på en ugnsplåt. Blanda sedan finhackad persilja, finhackad gräslök, rivet citronskal, riven parmesan och en pressad vitlöksklyfta. Rör sedan ner olivolja tills du får en pastakonsistens och smaka slutligen av med salt och peppar. Lägg en klick på varje mussla, ringla över lite grann av den nerkokta vinbuljongen och gratinera mitt i ugnen på 200 grader i 15 min.
  3. När vinet reducerat till mindre än hälften så silar du av buljongen och hettar sedan upp den i en kastrull igen. Slå på grädde, lite i taget under omröring samtidigt som du smakar av tills du får fram en god balans. I mitt fall 4-5 dl vispgrädde. Slutligen en aning salt och peppar. Klart!


Det är få saker som jag tycker så mycket om som musslor! Jag tror att det är enkelheten och dem fina smakerna i alla ingredienser som passar så bra tillsammans som gör det så smakrikt och gott. Våra barn tycker att det är jättegott dem också betyget från dem blev "godare än hamburgare" och "jag vill äta den här soppan jämt"! Det är bra betyg kan jag lova. Jag vet att många som inte provat är lite skraja för själva musslorna men tuffa till er och förbi se det annars går ni verkligen miste om något fint!


Dem gratinerade musslorna har vi gjort många gånger i lite olika formationer, bland annat en ruff variant ute på grillen, klicka här för att kika på det receptet.

Eller klicka här för en enklare variant av ugnsgratinerade grönmusslor som köpts färdigkokta från frysdisken.



Lägg möda på att hitta ett gott vin när du ska göra en sådan här rätt eftersom det är vinet som ger väldigt mycket av smaken. Jag brukar använda mousserande vin eftersom den smaken tilltallar mig och ger även en frisk smak som jag tycker är gott i en sån här rätt.

Ha det fint! /Jimps

2 kommentarer:

  1. Jag är lite feg när det gäller musslor. :-) Inte riktigt min grej, men jag har förstått att många gillar det.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oh my!!! Hade gärna njutit av dessa godsaker!! Musslor är underbart gött!!

    SvaraRadera