måndag 28 juli 2014

Senaste från JimpsGrill


Jag måste bara tipsa er om ett supergott kött! Vi grillade denna rumpstek för ett tag sedan och det var verkligen en hit! Ett mört nötkött med god köttsaft och en rejäl tilltagen fettkappa, perfekt lämpad för grillen och nog så god som biff och entrecote...

Den grillas på samma sätt som biff och entrecote, dvs på hög direkt värme under kort tid och låt sedan köttet vila sig klart. Klicka här för nogrannare beskvrining av hur jag grillar detta nöt för bästa resultat.


Vi har fortfarande större delen av våran semester kvar och det känns underbart! Den senaste veckan har vi i värmeböljan tillbringad den mesta tiden nere på stranden och övrig tid har gått till nedvarvning och matlagning, alldeles lagom aktivitet med andra ord... 


I fredags packade vi bilen och åkte iväg till en sjö mitt ute i ingenstans och badade, fiskade, grillade och bara hade det mysigt tillsammans i solen hela familjen. Vi stannade tills solen gick ner innan vi begav oss hem igen, en riktigt kanonkväll som man kommer att minnas tillbaka på länge! 

Som ni ser så går det inte heller att klaga på maten vi grillade över öppen eld. Vi grillade Lammracks, lammspett och chuck roll som är nötkött. Eldstaden var belägen precis intill vattnet och vad mer kan man önska sig än att sitta och grilla samtidigt som man blickar ut över en spegelblank sjö... 


Det finns nog bara en sak som överträffar att laga mat utomhus på detta primitiva sätt och det är att få äta den utomhus också, tillsammans med sina kära! Man behöver inte alltid tokaktivera sig på semestern utan jag tycker att det är dem här ögonblicken man kommer ihåg, det enkla och mysiga. 


På Torsdag avslutas omröstning och jag vill såklart tacka er som röstat på mig under alla dessa veckor! Riktigt skoj och nu får vi fortsätta att rösta dem tre sista dagarna och hoppas att det bär hela vägen till finalen och där kan såklart allt hända! Det skulle vara oerhört inspirerande om juryn lagade min mat och höra vad dem tycker om receptet... Klicka in och rösta nu och testa gärna att själva laga till mitt tävlingsrecept! http://www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/

Ha det fint allesammans! /Jimps 

1 kommentar: