måndag 25 augusti 2014

Vegetarisk lchf paj


Jag är kanske inte den mest vegetariska personen på jorden men visst händer det att man äter vegetariskt. Matpaj är nog kanske min veg favorit och denna måste ni testa! 

Det har ju blåst upp en stor köttdiskusion på senare tid och det är såklart också befogat på många sätt. Vi som konsumenter har stor makt i vad vi köper men inte i vad vi stoppar i munnen alla gånger. Med det menar jag att man kan enkelt påverka tillvaron i sitt eget kök men maten vi äter på restaurang, skolor, sjukhus, ålderhem, gatukök, färdigmat i butik osv har man ofta sämre koll på. Därför tycker jag att det enda sättet att få butk på detta i vårat land är att lagstifta bort fulköttet. Jag tycker att allt kött som köps in till Sverige ska motsvara våra egna krav på framavling! 

Vi kommer att tjata om detta i 100 år frammåt om inte tillgången till det dåliga och oetiska köttet stryps. Jag själv har slutat köpa danskt kött och ser generellt på all protein i butikerna med mer medvetna ögon än tidigare. Dels för att jag blir mer och mer kräsen när det kommer till kött, fågel och fisk, men också såklart för att miljö och etiktänket kommer mer och mer med åldern. 


Vegetarisk lchf paj 6 port: 

Botten:
  • 3 dl mandelmjöl
  • 2 dl pofiber
  • 2 ägg
  • ½ tsk salt
  • 100 g smör
  • 100 g philadelphiaost
Fyllning:
  • 2 st rödlökar
  • 1 lite purjolök
  • 150 g rättika
  • smör
  • 2 ägg
  • 6 dl riven ost, smakrik lagrad
  • 3 dl creme fraiche
  • ½ tsk salt
  • 3 krm svartpeppar
  • 1 krm vitpeppar
  • 2 tsk oregano krydda
  • 2 tsk basilika krydda
  1. Börja med att göra botten genom att blanda mandelmjöl, pofiber, salt och ägg i en bunke. Smält sedan smöret och philadelphiaosten i en kastrull under vispning. Häll ner smör och osten i bunken och blanda till en smet. Tryck sedan ut botten i en pajform och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 20 min. 
  2. Skiva upp löken, purjon och rättikan i tunna skivor och stek i panna med smör tills dem är mjuka. Fyll sedan pajskalet med dessa. Blanda sedan ihop stanningen i en bunke. Blanda då creme fraiche, ägg, 4 dl av osten, salt, peppar, vitpeppar, oregano och basilika. Häll stanningen över pajen. Toppa sedan med resterande rivna osten och gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Klart! 
Låt gärna pajen stå och dra ca 15 min innan uppskärning och servering. Servera också gärna tillsammans med en klick creme fraiche på tallriken. 



Det vart mycket köttsnack i detta inlägg trots den vegetariska middagen idag. Jag såg förresten på dokument utifrån på SVT förra veckan där jag blev upplyst om att vegetarianer lever ca 5 år längre än ickevegetarianer. Så även om man inte är vegetarian så skadar det ju inte att äta vegetariskt lite oftare :) 

Ha en bra kväll! /Jimps 

2 kommentarer:

  1. Det går inte att kommentera anonymt på grillbloggen så jag skriver här istället på tal om flankstek. Jag har grillat flankstek i snart 30 år och tyckt den varit oftast jättebra men seg ibland, viktigt är att skiva den mot fibrerna annars blir det segt. Men för några år sedan blev jag övertalad att pröva flapsteken. Oj oj vad mycket godare och mörare den köttdetaljen är. Vill tro att det knappt är någon prisskillnad.OBS viktigt är även att denna skärs mot fibrerna som med allt kött.

    Eva


    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej eva. Jag ska kolla upp kommentarsinst på grillbloggen. Jo jag är medveten om dem långa fibrerna i flanksteken. Nu blev jag genast nyfiken på flapstek som jag tror att jag inte ätit, iaf inte helgrillad. Det ska jag definitivt kolla upp och tack så mycket för tipset! :) jag älskar när man får intressant feedback. Ha det fint!

      Radera