onsdag 14 januari 2015

Blandfärslimpa


Hej hej. Ikväll tänkte jag bjuda er på ett gott recept på blandfärslimpa. Fläskfärs och blandfärs står ofta i skuggan av köttfärs men i många rätter gör dem sig mycket bättre. I denna rätt är det ganska jämt skägg men jag tycker att det blir aningen godare köttsaftsmak av blandfärsen än med köttfärsen, men det är bara vad jag tycker :) Innan jag pratar mer om denna rätt tänkte jag snacka lite skidor, för det är mest det som snurrar i min skalle när jag inte lagar mat just nu...


Ikväll har jag varit på skidträning och jag känner mig på ganska bra humör såhär sent på kvällskvisten! Skidtekniken kommer smygande och likaså orken, känns så mycket bättre nu än förra veckan då allt kändes tungt och piss. Fast man vet att det alltid går knackigt i början så blir man lite grinig när det knackar i maskineriet. 

Det är ju tekniken man egentligen ska börja träna i inledningen av säsongen men det gör man inte på egen hand, så är det bara... åka utan stavar och nöta upp och nerförsbackar vill man inte göra och jag lovar att jag inte bara talar för mig själv, man vill åka lika bra som tidigare och kämpar med ovana muskler och balans. Då är det perfekt när jobbet anordnar skidteknikpass där duktiga tränare låter oss göra just dessa "tråkiga" övningar som helt plötsligt blir roliga när man gör dem i grupp. Man får tips och feedback som ger snabba resultat. Fantastiskt bra med arbetsplatser som främjar friskvård av detta slag, det gillar jag :)


Nått jag dock inte är lika förtjust i är faktiskt vallningen av skidorna. Jag gillar att åka och inte att valla skulle man kunna sammanfatta det med, men vallningen kommer man liksom inte ifrån så jag försöker helt enkelt att lära mig gilla det, samt att lära mig bli bättre på det. Dem gånger man kommer ut i spåret efter att ha stått och vallat skidorna hemma i garaget och fästet är fel så hatar man hela världen. Likaså när man vallat helt rätt så älskar man allt :) Det är trotsallt en del av sporten så det är bara att gilla läget...


Blandfärslimpa:
  • 1 kg blandfärs
  • 2 paket bacon
  • 150 g brieost
  • 10 cm purjolök
  • 2 dl grädde
  • 2 tsk kalvfond
  • 1 gul lök
  • 3 ägg
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 krm vitpeppar
  • salt & peppar
  • smör
  1.  Börja med att Steka strimlad purjolök i panna med smör tills den mjuknat. Fläta sedan samman ett bacontäcke där du lägger bacon omlott så det bildar ett rutmönster.
  2. Gör sedan iordning färsblandningen genom att blanda fläskfärs, hackad lök, pressad vitlök, grädde, 2 st ägg, kalvfond, salt, peppar & vitpeppar. Sedan formar du halva limpan i en ugnsform. Du lägger då fyllningen och sedan bygger du vidare på limpan och formar den noga så den blir hög och fin. 
  3. Avsluta med att pensla in den med ett ägg och lägg bacontäcket över limpan. Grädda den då mitt i ugnen på 200 grader i 60 min. Klart!
Till denna skapelse serverade jag smörstekt vitkål och en sambal oelekröra. Smarrigt värre! 


Vart det för mycket skidprat så ber jag om ursäkt för det men jag måste fortsatt slå ett slag för träning och friluftsliv. Det finns inget bättre än att både träna och komma ut i naturen såhärårs när man förövrigt tillbringar alldeles för mycket tid innomhus, det är viktigt...

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar