måndag 26 januari 2015

Vegetarisk Fänkålssoppa


Jag är väl kanske inte känd för att vara en vegetarian, med all rätt dessutom! Jag älskar ju allt som har med kött att göra faktiskt men det ena utesluter inte det andra, så visst kan jag äta vegetarisk. Faktum är att vi har faktiskt ätit vegetarisk mat här hemma tre dagar den senaste veckan! Inte illa va...

Fördelen med vegetarisk mat är många gånger att den är skonsam och hälsosam för kroppen. Man får i regel i sig mer grönt vilket är bra. Nu är jag inte någon expert på området och vill heller inte utala mig om hur man ska äta om man är vegetarian, men för oss som äter varierat och väljer vegetariskt alternativ ibland så är det faktiskt inte krångligare än att man plockar bort icke-vegetariska alternativ samt låter sig inspireras av recept och hälsotips. 

Fänkålssoppa 6 port:
  • 3 st normalstora fänkålsrötter
  • 1 gul lök
  • ½ normalstor purjolök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 dl torrt vitt vin
  • 1 liter vatten
  • 2 st grönsaksbuljongtärningar
  • 200 g blåmögelost
  • 200 g philadelphiaost
  • 4 dl vispgrädde
  • 2 krm vitpeppar
  • 2 msk finhackad persilja
  • salt & peppar
  • smör
  • 1 citron
  1. Börja med att hackad lök, vitlök och strimla purjo. Fräs först löken och vitlöken i en kastrull med smör till löken mjuknat. Slå sedan ner purjon och låt den fräsa med till den släppt den mesta vätskan och även den mjuknat. Slå då på vinet och låt stå och koka ner till hälften.
  2. Skiva två stycken av fänkålen och kasta ner dem i kastrullen. Slå på vattnet och buljongtärningarna. Låt stå och koka ca 15 min. Mixa sedan slät och koka åter upp i kastrullen.
  3. Smula ner ost, philadelphia och grädde. Låt stå och puttra 10 - 20 min. Smaka upp soppan mot slutet med persilja, salt, peppar och vitpeppar. 
  4. Den resterande fänkålen river du med rivjärn och marinerar en stund i citronsaft och en aning salt. Detta serveras färskt direkt i soppan. Klart! 


Igår var jag uppe i Gyllbergen och åkte skidor. Lite lågfjällskänsla där uppe faktiskt och med långa dragna skidspår så vill man helt enkelt inte åka hem! Helt underbart och formslipningen fortsätter med andra ord inför kommande skidlopp i vinter. Tiden går fort nu och man lyckas aldrig få ihop dem timmarna eller milen som man önskat. Man blir aldrig riktigt nöjd och tur är väl det, det är den drivkraften som gör att man sticker iväg och tränar så fort man får en lucka i schemat :)

Fler vegetariska recept kommer postas i den närmaste framtiden, var så lugna! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar