tisdag 24 mars 2015

Zucchinipasta med svampsås


Idag är jag ledig och solen skiner ute, underbart! Vet inte riktigt vad jag ska hitta på idag men jag har mina små aningar, det blir lite nytta och såklart grillning på eftermiddagen! 


I helgen har jag och Camilla varit bortresta och haft det skoj! Vi har käkat god mat, eller vad sägs om sashimi, hummersoppa, hjortfilé och gott att dricka. Vi gick på spabehandling där vi fick massage och badade bastu, inte illa alltså. Ibland är det skönt att åka bort och ventilera hjärnan litegrann, även om det bara är för en helg så ger det mycket energi!


Åter till maten då. Det här är en rätt som ligger mig varmt om hjärtat då jag i ett tidigare liv varit en riktig pastaälskare. Nu när jag då inte äter pasta längre så är mitt favoritkomplement zucchinipasta. Gör även ibland egen pasta med ägg och pofiberbas men jag tycker att fräschören i zucchinipastan slår vanlig pasta. Numera finns det färdig zucchinipasta att köpa på ica men den har jag inte provat och jag har svårt att se vitsen med denna eftersom det är så busenkelt att göra själv.

Du river helt enkelt zucchini med rivjärn, mandolin eller liknande till önskad form. Salta och låt dra i fem minuter för att avslutningsvis blanchera, dvs koka upp i en kastrull med vatten och låt sedan dra på eftervärme i fem minuter under lock. Häll av vattnet och rör eventuellt ner riven parmesanost för att sedan servera!

För receptet på pastasåsen klickar du in här! Tips: Den viktigaste ingrediensen i en god pastasås tycker jag är ett gott syrligt vin som reduceras i basen för att ge karaktär och syra till rätten.


Buljong eller fond är såklart viktig i pastasås och matlagning överlag. Om du inte är så ambitiös så att du gör egen, vilket man egentligen borde bli bättre på så finns det ju en hel massa olika att välja på i butikerna. Man måste ju tänka på att det är en processad produkt som man inte riktigt vet vad den innehåller genom att titta på eller smaka den. Då är det såklart extra vitkigt att medvetet göra ett aktivt val i butiken och inte enbart plocka en förpackning ur hyllan. En tumregel är att ekologiskt innehåller färre tillsattser, mer naturlig smak och såklart bättre ur miljösynpunkt. Priset är såklart högre men verkligen värt det... 

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar