söndag 30 augusti 2015

Glass på riktigt!


Jag lovade mina barn i veckan att vi skulle göra egen glass till efterrätt i helgen. Den här glassen gillar inte bara barnen utan likaså vi vuxna! Glass på riktigt utan socker och massa andra konstigheter. Det fina med att göra egen glass är att du kan smaksätta den med exakt det du vill utan att det är svårt. Basen består av enbart ett par ingredienser och resten lämnar du åt fantasin. Säkert kort på smaksättning är choklad, bär och vanilj men varför inte exprimentera med lakritspulver, kryddor eller cognac. Beroende på vad du smaksätter med så kanske du behöver någon sötning på glassen för att höja smaken. Då kan du använda stevia, suckrin eller sötningsmedel. Äter du liberalt kan du använda agavesirap och i annat fall såklart vanlig sirap eller socker.

Jag har gjort glass någon gång tidigare men jag kan inte påstå att glassmaskinen används allt för ofta här hemma. Vi har det helt enkelt inte i oss att äta efterrätter eller fika i våran familj. Just därför slog det mig när jag stod ute och tvättade bilen, bara ett par timmar innan glassen skulle göras att kylskålen till maskinen inte stod i frysen! Panik såklart men jag ville inte göra barnen besvikna så jag var helt enkelt tvungen att testa om den kanske skulle hinna frysa tillräckligt för att göra en sats. Det gjorde den inte men ack den som ger sig! Jag plockade ut lite inredning ur frysen så att maskinen fick plats därinne, drog ut sladden genom dörrspringan och kopplade in. Maskinen fick helt enkelt gå därinne istället och resultatet blev lika bra som vanligt :)

Chokladglass 4 - 6 port:
  • 4 st äggulor
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 chokladkaka mörk premiumchoklad
  • ½ tsk vaniljpulver
  • ev. sötning efter tycke
Vispa 4 st äggulor tills dem blir fluffiga. Tillsätt grädden och vispa återigen till smeten blir fluffig. Krossa chokladen eller kör den i matberedare så den blir smulig, rör ner chokladen tillsammans med vaniljpulvret i smeten. Söta om så önskas med valfri sötning även om jag inte tycker att det behövs. Häll smeten i glassmaskinen och låt den helt enkelt gå tills maskinen säger att glassen är klart, det tar ca 1 timme i vanliga fall. Servera och njut!

Glassen är ju som godast när den serveras direkt ifrån glassmaskinen! Den är krämig och fin precis som på en god glassbar, såklart kan du också frysa in den och äta senare men för den ultimata smakupplevelsen så ska den helt klart ätas a´la minute...

Så vill du kunna äta god glass och påverka vad du stoppar i munnen så köp en glassmaskin och gör din egen glass, jobba fram ditt eget recept och imponera med det på familj och vänner! Ha det fint /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar