onsdag 19 augusti 2015

Mustig chili con carne


Jag har mestadels skrivit på Jimpsgrill nu under sommaren men nu tänkte jag sticka in med ett inlägg här! Hur har sommaren varit för er? Är ni nöjda med eran matsommar eller är det dags att ta sig i kragen nu när hösten snart står för dörren? Våran matsommar har varit kanon. Vi håller såklart fortsatt i våran lchf kost, även om vi numera äter en liberal lchf där vi ibland gör strikta rätter och ibland tar med råvaror i rätten som ligger över dem grundläggande riktlinjerna. Jag kallar det "jimps-lchf". Jag har ju ett eget matutryck som jag har byggt upp på denna bloggen under många års tid. Jag har lärt mig genom åren vad min kropp mår bra av och vad den inte mår bra av...

I denna rätten använder vi tex bönor, det är något vi ibland äter någon gång då och då i måttliga mängder. Även en del grönsaker, rotsaker och mejeriprodukter med något hög kolhydratsinnehåll kan få vara med i matlagningen ibland. Det jag dock är stenhård på är gluten och socker som jag verkligen håller nere på och inte rubbar en tum. Så återigen så kallar jag det "mitt" lchf och även om alla recept inte är strikta så kan du såklart alltid plocka bort eller lägga till det som du tycker att du behöver utifrån din situation.

Jag har inget viktproblem, jobbar med kroppen och tränar en hel del, därför kan tillåta mig själv att äta på gränsen medans en person som är ute efter en viktnedgång kanske skulle må bra av en strikt lchf-kost. Fråga mig gärna om ni vill veta mer om hur jag tänker kring min kost numera eller om ni vill ha tips kring lchf och viktnedgång så är det bara att skriva en rad så svarar jag så gärna!


Chili con carne är ju så gott och för att du ska få till din chili con carne lika bra som min så ligger hemligheten i att den måste få en god tomatsmak, mustig långkokssmak och lagomt kryddig. Man ska inte smaksätta den med onödigt mycket kryddor utan smaken ska växa fram ur långkokningen där smakerna från ingredienserna smaksätter den goda tomatsåsen!

Chili con carne 8 - 10 port:
  • rapsolja
  • 2 st gula lökar
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • 800 g köttfärs
  • 2 dl rött vin 
  • 2 msk konc kalvfond
  • 800 g krossade tomater
  • 1 dl chilisås
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 morot
  • 200 g kidneybönor
  • 200 g sojabönor
  • 8 st champinjoner
  • ½ msk paprikapulver
  • 3 krm vitpeppar
  • 3 krm cayenn
  • 1 tsk spiskummin
  • salt & peppar
  1. Börja med att hetta upp en stor gryta med olja i botten. Fräs lök och vitlök tills dem mjuknat och slå sedan i köttfärsen och bryn den en aning. Slå sedan på vinet och låt det fräsa till och reducera en aning. Nu slår du på kalvfond, krossade tomater, chilisås, tomatpuré och sambal oelek. Låt nu stå och puttra i minst 40 min på svag värme.
  2. Slå i avsköljda bönor, slantad morot och skivade champinjoner och låt fortsatt stå och puttra. Krydda upp med kryddorna och smaka hela tiden av. Låt ut fortsatt stå och puttra i 20 min. Smaka av en sista gång innan servering! 
Till denna mustiga Chili con carne serverade vi en krämig gurksallad och alltsammans äts i båtar tagna från en cosmopolitensallad. Enligt mig det bästa sättet att äta en Chili con carne för att servera ris till som man per automatik annars gör blir alldeles för mastigt, ett krispigt salladsblad och en krämig gurksallad på toppen som bryter av är helt perfekt! Du blir då mätt och go utan att behöva äta onödigt mycket kolhydrater...


Ja det var det lilla jag hade att bjuda på idag. Kom ihåg att man inte behöver äta som våran tidigare generation, det kanske var dem som hade fel ;) Vi människor har ätit helt olika kost genom våran historia och man kan bara konstatera att våran kroppshälsa aldrig varit sämre än vad den är nu och det beror ju såklart på den kost som vi och våra tidigare generationer introducerat och förädlat.

Alltid värt att tänka på dessa frågor och jag har inte facit men försöker hitta det jag mår bättre av... /Jimps 

1 kommentar:

  1. Så glad att jag hittade hit. Så smarriga recept med snabb söklista.
    Perfekt för mig som tränar en hel del och inte behöver följa strikt.
    Jag mår bra av denna kosthållning och även fast jag inte har så många överskottskilon så tycker jag att det är värt att undvika socker och gluten då min mage inte riktigt mår bra av det. Att man sen blir piggare pga jämnare blodsocker är ju även det ett stort plus.
    Ha en trevlig dag!
    Kicki

    SvaraRadera