tisdag 20 oktober 2015

Fräsch Kycklinggryta


Idag ska jag dela med mig av en rätt som överträffade mina förväntningar när den väl hamnade på tallriken och smakades av. En tråkig vardag med kycklinggryta på menyn låter inte jättesexigt och jag var inte på mitt bästa matlagningshumör heller måste jag erkänna. Jag hade tänkt göra en gräddig kycklinggryta men mitt i matlagningen så ändrade jag mig och gjorde en gryta med en bas på buljong och tomat istället. Ett beslut som vände hela min eftermiddag och fick mig på bra humör! Mild och smakrik landade denna grytan på tallriken tillsammans med en krispig vinägrettsallad, perfekt avslutning på en helt vanlig vardag...

Vardag ja... den är inte alltid så skoj och det gäller att hitta inspiration för att den ska bli intressant ibland. Att komma hem från jobbet och laga till en rätt som man kanske gjort massor av gånger är ju inte inspirerande. Det är heller inte jätteinspirerande att slaviskt följa ett recept heller även om det ibland också kan vara helt ok. Att däremot ta sig tid att vara kreativ i köket, där du tappar tid och rum när du lagar, smakar av och lägger upp en maträtt du slutligen känner dig nöjd med kan förgylla en bra dag eller rädda upp en mindre bra dag. Därför älskar jag att laga mat och det är också därför jag bloggar om mat.


Som jag skrivit tidigare så har jag fått en drös med hemmaodlade chilifrukter av bekanta. Idag använde jag mig av denna fina chilifrukt som heter Scotch bonnet och den ger en unik touch på denna goda gryta! Det är det lilla som gör skillnad ibland...

Kycklinggryta 4 - 6 port:
  • 800 g kyckling, filé eller ytterfilé
  • 1 gul lök
  • 1 chilifrukt
  • 2 dl vitt vin
  • 5 dl kycklingbuljong
  • 1 - 2 tomater
  • 500 g krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 150 g vitlöksfärskost
  • 1 konserv hela champinjoner
  • ½ tsk kebabkrydda
  • ½ tsk spiskummin
  • 1 tsk curry
  • ½ tsk röd curry
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt & peppar 
  • 1 paprika
  •  smör & rapsolja
Börja med att fräsa hackad lök i en gryta med smör och rapsolja i botten tills löken mjuknat utan att ta färg. Hacka sedan ner chili och slå på vinet som får reducera till hälften. Slå nu på buljongen och låt stå och puttra. När buljongen puttrat och reducerat i 10 min så slår du på krossade tomater, tomatpuré och tärnade tomter. Låt nu stå och ytterliggare puttra 10 - 15 min. Bryn undertiden kycklingen som du skurit upp i stora bitar i stekpanna med smör och rapsolja i botten. Krydda kycklingen med curry, spiskummin, kebabkrydda, röd curry, paprikapulver, salt och peppar under tiden kycklingen bryns. När kycklingen är brynt så låter du dem gå ner i grytan tillsammans med champinjoner och vitlöksfärskost. Låt nu grytan koka ihop och låt fortsatt stå och puttra ca 10 min. Sista minutrarna så skivar du upp en paprika och låter gå ner i grytan. Smaka upp mot slutet med salt och peppar. Klart!


Jag är ju för konceptet med att planera sin veckomatsedel, det sparar tid och minskar stressen kring vardagsmatlagning. Men för den sakens skull så behöver man inte överplanera matsedeln utan lämna utrymma för att vara kreativ. Se till att alltid ha en bra bas i kylskåp och skafferi så kan du med enkla medel tillåta dig själv att inprovisera i din vardagsmatlagning och tillaga det du för dagen känner för med hälp av en grundplan.

Det är alltid bra med en plan, men lika viktigt med improvisation kreativitet. Det är väl det som kallas balans tror jag. :) Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar