onsdag 7 oktober 2015

Lax & musselsoppa


God kväll gott folk! Jag hoppas det är bra med er och att ni äter gott på kvällarna nu när höstmörkret tilltar för varje dag. Vi har haft hösttema på våran mat denna veckan med puttrande grytor på spisen varje kväll, eller vad sägs om chili con carne, kycklingcurry och sedan denna goda soppa. Mycket puttrande på spisen har det blivit och det hör ju hösten till tycker jag.

Jag har inte skrivit så mycket på bloggarna den senaste tiden och det beror dels på att jag haft mycket att stå i men kanske också för att jag känner av höstmörkret mer än vanligt eller inte hittat den rätta inspirationskällan för att få inläggen att flyta på som jag brukar. Därför vill jag såklart ha feedback från er läsare och tips på bra inspiration till en trött gammal bloggare som mig :)

Men oavsett hur mycket eller lite jag uppdaterar så lagas det alltid mat här hemma och jag har alltid en bra känsla i kroppen när jag har delat med mig av ett recept till er läsare. Jag antar att det är min drivkraft till att jag fortfarande håller igång efter alla dessa år och här kommer dagens fina recept...

Lax & musselsoppa 8 port:
  • 800 g laxfilé
  • 500 g musslor
  • 1 gul lök
  • 2 st schalottenlökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 msk hummerfond konc
  • 3 msk fiskfond konc
  • 1 chilifrukt
  • 2 st fänkålshuvuden
  • 2 dl vitt vin
  • 1 liter vatten
  • 5 dl vispgrädde
  • 2 msk finhackad dill
  • 2 msk finhackad gräslök
  • salt & vitpeppar
  • smör
  1. Börja med att hacka lök, schalottenlök och vitlök. Fräs dessa i en stor kastrull med smör i botten tills löken mjuknat utan att ta färg.
  2. Finhacka chili och grovhacka fänkålen. I med dessa i kastrullen tillsammans med löken och låt fräsa några minuter.
  3. Slå på vinet och låt fräsa till och reducera några minuter. Slå sedan på hummer och fiskfond, samt vatten. Låt nu så och koka på medelhög värme i ca 15 min.
  4. Slå i grädden, tärnad laxfilé och musslorna. Låt puttra på medelvärme och smaksätt med dill, gräslök, salt och vitpeppar tills du hittar en bra balans. Klart att servera efter 5 - 10 min.  
Jag är supernöjd med den här soppan och rekommenderar receptet starkt! Den är enkel, avskalad och smakerna passar dem flesta även om man kanske inte äter fänkål, chili eller musslor varje dag så bidrar dem med smak till helheten i soppan. Testa detta recept så lovar jag er att alla avsmakare kommer att njuta av resultatet. Ha det fint! Jimps

1 kommentar:

  1. Jag älskar dina recept! Massor med goda rätter, enkla att tillaga och jag måste säga att grillen har fått jobba för högtryck hela sommaren =)
    Idag modifierar jag dina högrevsbiffar til middag!
    Keep up the good work =D

    SvaraRadera