söndag 31 januari 2016

Stekt strömming!


Idag tänkte jag dela med mig av en rätt som ligger mig väldigt varmt om hjärtat! Som ni alla vet så är jag en riktig fiskälskare och den här fiskrätten är ett starkt barndomsminne för mig. Min mamma lagar jättegod strömming och knepet bakom dessa är att dem är fyllda med en röra innehållande stenbitsrom eller kaviar som ger en superhärlig sälta till den smakrika fisken!

När jag steker dessa härliga filéer så väcks direkt minnen från barndommen då doften inte går att ta misste på. Det är ingen diskret fiskrätt så bjud inte någon som inte är  förtjust i fisk på denna men vi som älskar fisk och husman tackar aldrig nej till en underbar strömmingsrätt!

Oftast så brukar man panera strömmingen innan man steker den men det skippar jag och det går precis lika bra ändå. Stek bara i mycket smör så får du en härlig smak på skinnsidan.


Stekt strömming 4 port:

  • 800 g färsk strömming (ej inlagd)
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 dl färskost
  • 1 msk finhackad dill
  • 1 msk finhackad persilja
  • stenbitsrom efter tycke
  • ½ tsk citronsaft
  • salt
  • smör
Blanda en röra på creme fraiche, färskost, dill, persilja och stenbitsrom. Stenbitsromen är salt så smaka av efter tycke, fega inte utan tag i lite extra för god sälta i rätten. Lägg strömmingsfiléerna på en tallrik med skinnsidan nedåt och salta dem en aning på köttsidan. Bred sedan ett lager av röran på hälften av filéerna och lägg resterande filéer ovanpå med skinnsidan utåt. Stek sedan dessa i en panna på medelhögvärme i 4 - 5 min på varje sida. Du steker dessa i massor av smör! 

Kall dill & kaprissås:
  • 1 msk finhackad dill
  • 4 msk kapris
  • ½ tsk vitlökspulver
  • 2 dl creme fraiche
  • salt & peppar
Blomkålsmoset är ju ett klassiskt lchf tillbehör och till strömming kan man inte servera annat än mos, så blomkålsmos fick det såklart bli! Vi har flera olika recept på goda mos men klickar du in här så har du ett fint recept där moset är smaksatt med en aning persilja!

Det var allt jag hade att dela med mig av idag och nu hoppas jag att just du har blivit inspirerad till att laga denna underbara fiskrätt! Ha det fint. /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar