tisdag 27 september 2011

LCHF pizza

Idag blev det pizza, har gått och funderat på det ett tag. Har letat efter bra recept, men inte hitta något som känns bra, så idag gjorde jag på ett eget recept. Jag tycker att det blev riktigt bra. Först gjorde jag i ordning en enkel tomatsås som fick stå och småputtra länge.

Tomatsås


  • 250g passerade tomater

  • 1 hackad gul löl

  • 1 pressad vitlöksklyfta

  • 2-3tsk oregano

  • salt

  • peppar

Fräs lök och vitlök, häll i tomaterna och smaksätt med oregano, salt och peppar. Låt puttra medans du gör pizzabotten.


Pizzabotten



  • 4dl pofiber(finns i glutenfria hyllan i de flesta livsmedelsbutiker)

  • 4 ägg

  • 1,5dl vispgrädde

  • 100g philadelphiaost

  • 100g smör

Smält smör och blanda i philadelphiaost så den smälter. Blanda alla ingredienserna. Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt. Grädde i ugnen ca 20min i 200grader, eller tills botten har fått lite färg.


Sen är det bara att ha på tomatsåsen och det man tycker om att ha på pizza. Jag hade på skinka, champinjoner, lök och riven ost såklart. Sen är det in i ugnen igen, ca 20min, tills osten har smält och pizzan fått färg. Jag åt pizzan med en klick bea-sås.




Pizzabotten efter 1:a gräddning



4 kommentarer:

  1. Klart bästa Pizzabotten receptet, Jag är lite trött på mandelmjöl, tycker det blir lite sött.
    // Sonny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den :) Brukar göra en med mandelmjöl också, nästa gång ska jag testa att blanda med kokosnötsmjöl, får se om mandelsmaken försvinner lite. Ha det fint!

      Radera
  2. den ser god ut. Å jag är glad att det inte är mandelmjöl i, jag tycker att det är så sött å så brukar jag må illa:) men jag vill säga att ni e duktiga å jag läser ofta hos er:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du gillar våran blogg! vi har provat flera olika sorters pizzabottnar både med och utan mandelmjöl och jag tycker alla varit goda, inte minst den här! tycker definitivt du skall testa :) ha det fint.

      Radera