torsdag 27 oktober 2011

LCHF fiskgratäng

Dagens kvällsmat blev en riktig fullträff, det här måste ni göra! Fiskgratäng med blomkålsmos och riven parmesan, det blir inte godare.

Fiskgratäng med blomkålsmos


  • 1 sats blomkålsmos (använd ett stort blomkålshuvud eller två om dom är mindre)

  • 400 gr torsk

  • 2 dl valfri svamp

  • 2 schalottenlök

  • 1 vitlöksklyfta

  • 3 dl grädde

  • 1 fiskbuljongstärning

  • salt

  • peppar

  • 2 dl riven parmesanost

Tina fisken, gör blomkålsmos. Gör såsen, fräs lök, vitlök och svamp. Häll i grädden, buljongtärning, smaka av med salt och peppar, låt småputtra ca5min. Lägg den tinade torsken mitt i en ugnssäker form, salta och peppra. Klicka ut blomkålsmoset runt omkring, häll över såsen. Strö över osten. Sätt ugnen på 225grader och gratinera i 20-25min. Ät och njut!








På vårat jobb har vi alltid fredagsfika, vi turas om att baka något varje fredag. Jag brukar hoppa över att äta fredagsfika, men nu har turen kommit till mig, så nu blir det fredagsfika LCHF-style. Så imorgon ska det fikas :) Återkommer imorgon med bilder och recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar