lördag 3 december 2011

LCHF Biscotti

Nu är det färdigtbakat, blev en sats med Saffransbiscotti och en med Chokladbiscotti. Hittade recepten på 56kilo.se. Har gjort båda utan sötningsmedel, tycker det blev jättegott. Mandel i sig har ju en söt smak och sen är jag inte mycket för sötsaker, men det där är ju en smaksak. I chokladbiscottin är det ju socker i den mörka chokladen så där behöver man söta mer.


I recepten står det att man ska få ut 50stycken, men jag fick 24stycken. Ett tips är att använda ett bakplåtspapper att forma längderna på, degen blev väldigt kladdig, helt omöjlig att forma på diskbänken. Sen skar jag längderna direkt när man tog ut de ur ugnen om man väntar tills längderna svalnar blir det nog mycket lättare smul av alltihop. Det ca 60min för mina biscottin att bli torra.




Jag gjorde eget mandelmjöl med hjälp av en mandelkvarn


Längderna innan gräddning



Redo för torkning i ugnen


Förra året köpte jag en vaxduk att ha på bordet inför förra årets julbak, helt perfekt att ha när man bakar.


Barnens skörd av pepparkakor


Nu har vi vilat upp oss i soffan ett tag, så nu är det dags att ta tag i kvällsmaten. Blir pilgrimsmusslor med nån salsa tror jag, det är Jimmy som står för receptidéerna idag. Ha en bra lördagkväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar