måndag 23 januari 2012

Lchf köttfärslimpa

Dagens kvällsmat blev köttfärslimpa, å gud va gott de var! Har tänkt göra den här länge men det har inte blivit av bara. Idag var det dax. Jag har inte ätit detta sedan man bodde hemma och kommer knappt ihåg hur det smakade. Men den var ljuvlig och kommer garanterad att göras fler gånger här hemma. Dottern Elsa var riktigt skeptisk när jag berättade vad vi skulle äta och sa att hon inte var hungrig, men efter att jag övertalat henne att smaka en tugga åt hon frivilligt upp hela tallriken och sa att det var jättegott. Till köttfärslimpan åt vi grillade broccolikvistar och brunsås, enkelt och gott.





Köttfärslimpa 4 port:


  • 800 g köttfärs

  • 1 st gul lök

  • 1 st vitlöksklyfta

  • 2 st äggulor

  • 2 dl vispgrädde

  • salt och peppar

  • smör

fyllning:



  • 150 g baccon

  • skivade jalapenos

  • 1 ägg

Börja med att hacka lök och pressa vitlök. Blanda köttfärs, lök, vitlök, äggulor, grädde, salt och peppar i en bunke. Salta och peppra rejält så du får ordentlig smak på färsen och blanda väl till en smet. Smöra en ugnsform och tag hälften av köttfärsen och forma till en halv limpa i formen. Dax för fyllningen, jag valde det jag hade hemma. Baccon och jalapenos, men det går såklart att variera i all oändlighet eller bara äta som den är. Har man en god ost kan jag tänka mig att det blir kanon att fylla även med det. Men placera ut pyllningen och lägg ett lager till med köttfärs och varva sedan med ytterligare ett lager fyllning och toppa sedan med sista färsen och forma hela schabraket till en limpa. Avsluta med att pensla hela limpan med ett vispat ägg. In i ugnen på 225 grader i 60 min. Börjar den få för mycket färg på slutet så täck över den med foliepapper så den inte blir bränd.


Till detta åt vi en klassisk brunsås, är det husman så är det, men ingen potatis såklart utan grillad broccoli passar perfekt! Den steker jag helt enkelt i grillpanna med smör tills vattnet kokat ur och den får fin färg.


Brunsås:


  • Steksky från köttfärslimpan

  • 2 dl köttbuljong

  • 3 dl grädde

  • 2 tsk soja

  • salt och peppar

Koka helt enkelt upp buljong och steksky. Låt puttra några minuter och tillsätt sedan grädde. Koka upp och smaksätt med soja, salt och peppar. Låt koka ner till önskad konsistens. Klart!




Nu slår jag mig ner i soffan och hejar på Sverige som spelar mot Serbien i handbolls EM. Ha en go kväll alla lchf:are! /Jimmy

2 kommentarer:

  1. Mums... köttfärslimpa är så gott. Har faktiskt inte gjort det sen jag började med LCHF (det recept jag alltid gjorde innan innehöll ströbröd). Men nu måste jag ju faktiskt göra det.

    SvaraRadera
  2. Ja den var kanon! skippa ströbrödet bara, går lika bra utan :)

    SvaraRadera