söndag 12 februari 2012

LCHF Fläskfilépizza

Kvällens mat blev pizza, det var inte alls planerat så vi fick ta det vi hade hemma. På pizzan hade vi fläskfilé, två sorters paprika, den gröna var det lite hetta i, supergott, och sen hade vi på rödlök. Det gick åt ca 250 gram fläskfilé som vi skar i 1 cm tjocka skivor och sen bankade ut, stekte och kryddade med paprikapulver, salt och peppar. Hade prästost hemma som vi rev och hade på, jätte gott med en riktigt god ost på. Jag toppade pizzan med en klick creme fraiche när jag skulle äta den, passade jätte bra till. Klicka här för recept på tomatsås och pizzabotten.


Efter all frisk luft idag så var det ett trött gäng som har varit här hemma på eftermiddagen, Vincent tog sig en rejäl tupplur när vi kom hem och nu verkar det vara Jimmys tur. Han kan nog behöva vila upp sig innan hans innebandymatch ikväll. Själv ska jag bara ta det lugnt i soffan resten av kvällen. Ha en skön och mysig kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Pizza var det en evighet sen jag gjorde, mums!
    Jag gillar inte fikon själv men gästerna uppskattade det :)

    SvaraRadera
  2. Hej på er! Måste först säga till er att jag älskar eran blogg å alla goda recept! Nu undrar jag bara lite när det gäller att göra pizzadeg, pajdeg eller lchf bröd. Vad är bäst och minst kolhydrater av pofiber, mandelmjöl, kokosnötsmjöl? Har också köpt Mariannes bakbok som jag såg att även ni hade köpt, hon bakar ju mest med kokosnötsmjöl. Men hur ska jag tänka när jag exempelvis ska göra pizzadeg, varför har vissa pofiber å andra mandelmjöl. Vad är bäst när jag fortfarande har några kilon kvar att gå ner. Försöker att ligga under 20g kolhydrater per dag och försöker att bara lyxa ibland med att baka bröd eller göra eran goda chokladmousse :) men vore så gott att göra en pizza ibland. Har så mycket frågor till er men får ta en i taget. Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla!
      Tack för ditt inlägg, vad roligt att du tycker om våran blogg! :)
      När det gäller olika mjöl och pofiber, så är det minst kolhydrater i kokosnötsmjöl, ligger runt 4g. Pofiber och mandel är ungefär lika 12-14g. Till pizzabotten använder jag alltid pofiber eftersom det lättast att få tag i och dessutom tycker jag smaken blir god. Sen finns det ju pizzabottnar som är mer äggbaserade, jag är inte så förtjust i äggsmaken, men fixar man den är det ju det bästa eftersom då blir det minimalt med kolhydrater, kanon om man vill gå ner i vikt.
      Det är bara att fråga på! :) Ha en bra dag! Kram

      Radera