onsdag 8 februari 2012

LCHF Tacoköttbullar med chunky salsa

Idag slutade jag vid lunch, har spenderat dagen hemma och tagit det lugnt. Dottern är ju fortfarande inte helt bra, har fått en hemsk hosta nu när febern äntligen har gett med sig, alltid är det något. Dagens kvällsmat har barnen hjälpt mig med, vi började att laga mat i tid så de skulle får göra allt i deras egen takt. Vi gjorde tacokryddade köttbullar och de rullade varenda en själva. De älskar att hjälpa till i köket och får oftast vara med, alltid kan de hjälpa till med något. Dessutom tycker de alltid att det är roligare att äta maten de har gjort själva. Jag åt köttbullarna med sallad, chunky salsa och avokadoröra. Jag är ingen fantast av köttbullar, korv, ja jag har lite svårt för allt som har med husmanskost att göra, men man kan ju alltid fixa till en modern tvist på det mesta och då blir det genast jättegott. Dagens mat passade mig perfekt!

Tacoköttbullar 4 port


  • 500 gram köttfärs

  • 1 ägg

  • 1 liten röd lök

  • 1 msk olivolja

  • 1 msk hemmagjord tacokrydda

Finhacka lök, blanda ihop med köttfärs, ägg, olivolja och tacokrydda i en bunke, smaka av om det behövs mer krydda. Rulla köttbullarna och stek i stekpanna.


Chunky salsa



  • 2 burkar krossade tomater

  • ½ röd chili

  • 1-2 vitlökssklyfta

  • ½ citron, saften

  • 2 tsk vitvinsvinäger

  • ½ tsk malen kummin

  • 1 tsk oregano

  • salt

Häll krossade tomaterna i ett durkslag så tomatensaften rinner av, pressa med en träslev så all vätska försvinner. Ta bort alla kärnor från chilifrukten och finhacka den. Blanda tomater, chili, pressad vitlök, vitvinsvinäger, pressa i citronsaften och ha kryddorna, smaka av, kanske vill du ha den hetare ha då i mer chili. Den härliga tjocka salsan är klar, låt gärna stå och dra innan den ska serveras.


Avokadoröra



  • 2 avokado

  • ½ dl smetena eller creme fraiche

  • 1 tsk sambal oelek

  • 2 krm vitlökspulver

Mosa avokado och blanda ihop med resten av ingredienserna.





Min specialstyrka rullar köttbullar




Ha en skön kväll! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Det såg riktigt gott ut. Sådan mat man ska göra när man har mycket tid och kan laga mat i lugn och ro :-)

    Tack för matinspirationen!

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med hjälp i köket. :-)
    Min son vill ofta vara med i köket och det är jätteroligt tycker jag.
    Köttbullar med tacosmak måste jag testa. Jag gillar köttbullar och jag gillar tacos... då måste det ju blir jättegott!

    SvaraRadera