onsdag 13 juni 2012

Köttfärssoppa


Idag blev jag sugen på en riktigt mustig köttfärssoppa med massa tomatsmak, kände inte för något gräddigt. Till gjorde jag ostchips, bara riva ost och lägg i högar på en bakpappersklädd plåt och in ugnen, håll uppsikt bara för det går väldigt fort. Om man vill ha en lenare och rundare smak så slå i grädde i soppan, det gjorde jag åt barnen och soppan fick väldigt högt betyg.

Köttfärssoppa
  • 500 gram köttfärs
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 burkar krossade tomater
  • 3 msk tomatpuré
  • 3 msk chilisås
  • 3 msk kalvfond
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt
  • peppar
  • 8 dl vatten.
Fräs på köttfärs i en kastrull tillsammans med finhackad lök och pressad vitlök. Krydda med paprikapulver, salt, peppar. Häll i krossade tomater, chilisås, kalvfond och vatten. Låt puttra länge, helst 30min, den blir bara godare och godare.Smaka av om det behövs kryddas mer. För lenare smak ha i lite grädde eller creme fraiche. Servera gärna med ostchips.

Känns som alla pratar om vädret, men visst är minst saft omväxlande väder. Vi lyckades ta oss till lekparken idag när det var uppehåll. Ja la mig på en bänk medan barnen lekte och solen sken rakt i ansiktet och jag hann precis tänka att livet är bra gött iallafall.....dripp dropp dripp dropp.... regnet träffade mig rakt i ansiktet och då var det bara att gå hem igen. När vi kom sken solen igen. När Jimmy kom hem från jobb och fotboll så var jag minst sagt rastlös, tog mig en kvällsspringtur, då började det åska. Snacka om svajigt väder! Nu ska vi soffmysa lite framför fotboll antar jag, men vad gör man inte för sin kärlek ;) Ha en mysig kväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar