onsdag 13 juni 2012

Rabarberpaj med vaniljgrädde


Nu har vi haft trevligt besök och ätit rabarberpaj. Supertrevligt!  Fick riktiga sommarkänslor när vi åt pajen, rabarber smakar verkligen sommar även om det regnet fortsätter att ösa ner ute. Pajen blev jättegod, knäckigt nöttäcke, smarriga rabarber och vaniljgrädde till. Jag valde att söta med agavesirap, har märkt att jag får väldigt ont i magen när jag äter sötningsmedel, plus att jag inte är så förtjust i smaken av sukrin eller stevia. Så dom få gånger jag äter något som är sött så kommer jag att använda agave sirap i fortsättningen, men det går jätte bra att byta ut sirapen i receptet mot annat sötningsmedel. Det går också bra att smaksätta pajen med kanel eller kardemumma istället för vanilj.

Rabarberpaj
  • 4-5 rabarberstjälkar
  • 2 msk agave sirap eller annat sötningsmedel
  • 2 dl mandlar
  • 2 dl hasselnötter
  • 2 dl kokosflingor
  • 150 gram smör
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 msk agave sirap eller annat sötningsmedel
Skala rabarbern och skär mindre bitar. Lägg rabarbern i en pajform och ringla över sirap. Ha i mandel och hasselnötter i en matberedare och mixa till den blir lagomt finhackat. Blanda i kokos och vaniljpulver och mixa snabbt. Ha i smör i mindre bitar occh sirap, mixa tills allt blandas. Bred ut smeten över rabarbern. Grädde i ugnen på 200grader i ca 20min. Servera med vaniljgrädde, vispad grädde som blandats med vaniljpulver.


Nu hoppas jag att det ska sluta regna så vi kan gå ut och lufta oss lite. Nyss regnade det så mycket att jag trodde att altantaket skulle ge vika, dånade i hela huset. Ha en fin dag! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Vad gott med rabarberpaj. Jag fick med mig rabarber från mina föräldrar sist vi var och hälsade på så jag har också tänkt göra rabarberpaj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott och somrigt! Syrliga rabarber, nötter och grädde, mums!

      Radera