måndag 16 juli 2012

Första semesterdagen!


Ja idag har vi haft årets första semesterdag om någon har missat det. Fast egentligen är ju föräldralediga, våran riktiga semester börjar först nästa vecka men lediga är vi iaf. Vart en lugn och skön första dag. Vi har hälsat på min mamma alltså barnens farmor, hennes sambo och dotter. Sedan har vi storhandlat mat så vi skall kunna äta gott nu när vi är lediga! I morgon hoppas jag på uppehåll och då är det trädgårdsfej som står på min agenda iaf, längtar verkligen efter att få dra igång alla maskiner och frisera varenda vrå i trädgården!, allt ifrån gräs och buskar till träd och rabatter! Behövs verkligen nu när man inte haft tid att underhålla ordentligt på ett tag.


Till middag idag åt vi fisk i foliepaket tillsammans med smörslungade broccolikvistar, grillad knipplök och kall dragonsås som vi sparat från igår, klicka här för receptet på den. Den gjorde sig väldigt bra kall också, konsistensen var tjock och härlig och smaken mildare än när den är upphettad så det passade bra till grönsakerna och fisken. Fisken i paketet vart väldigt smarrig och barnen gillade den också, smakar mycket men är ändå mildt. Ett sånt här paket kan man göra med vilken sorts fisk som helst, idag gjorde jag det med en vit fisk. Använde en fryst "alaskan pollock" som är en prisvärd och god fisksort.

Fisk i foliepaket 4 port:
  • 800 g ex vit fisk
  • 1 st gul lök
  • 1 st purjolök
  • 3 st vitlöksklyftor
  • ½ st röd chili
  • 3 st tomater
  • 100 g smör
  • salt
  • vitpeppar
  • 1 tsk torkad dill
Börja med att lägga upp 4 st folieark på bänken. Lägg 2 st fiskfileer på varje ark. Grovhacka sedan upp alla ingredienserna och lägg ovanpå fisken. Avsluta med att krydda och släng på en 25 g smörklick på vardera. Vik sedan ihop till ett paket, det skall bara helt slutet. Lägg sedan på grillen, medelhög tempratur i 20 min. Du kan även göra dessa i ugnen på 200 grader i 20 min. Klart!


Smörslungad broccoli 4 port:
  • 600 g Broccolikvistar färsk eller fryst
  • salt
  • 50 g smör
Koka upp broccolin i en kastrull, det skall vara rikligt med vatten och salt. Stormkoka 1 minut och tag sedan av kastrullen och låt stå under lock 3-5 min. Häll av vattnet och stoppa ner smöret och slunga en stund sedan är det bara att servera.


Jag är nyss hemkommen efter en springtur och som ni ser lite lätt rosig i ansiktet! Jag gav allt men lyckades inte slå min rekordtid, var 2 sek långsammare per km. Klicka här för att kika på min löprunda. Men jag är nöjd ändå, jag tar den nästa gång! Camilla var ut ett par timmar innan mig och kom hem blöt som en hund, det började mullra och spöregna när hon sprungit halvvägs. Då är det inte så roligt men det är bara att gilla läget.

Nej nu skall jag hoppa in i duschen sen blir det soffan! Ha en skön kväll /Jimps

3 kommentarer:

  1. Hej. Har läst er blogg ett tag nu och tycker den e jättebra. Jag äter själv inte efter strikt lchf men försöker hålla mig från kolhydrater så mycket som möjligt. Er blogg ger så mycket inspiration och idéer på vad jag kan fixa till att äta. Idag ska jag testa den här foliefisken :)
    Ha det skönt på semestern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket! Glada om vi kan inspirera :) Hoppas du gillade fisken, det gjorde jag fast jag inte är någon fiskmänniska egentligen. Ha en trevlig kväll!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera