fredag 31 augusti 2012

Tema Husman - Grillad karré

Kvällens middag blev en god fredagsmiddag, grillad karré och grillade tomater med en kantarellwhiskeysås, blir knappast bättre än så. Räknade ut att det blev en väldigt prisvärd middag, köttet och tomaterna kostade 13kr /port + såsen. Jag tror att vi kan ta död på myten om att man måste äta dyrt. Bara för att man grillar så behöver man ju inte ha massa grönsaker, det går ju utmärkt att bara äta en sort. Grillade tomater har verkligen blivit sommarens hit, får se vad det blir nästa år.Vi grillade ute idag, men den här rätten går ju bra att göra inne också. Passade på att göra en kantarellsås nu när vi har kantareller, men det går ju lika bra att ta champinjoner.

Kantarellwhiskeysås 4 port
  • 1-2 dl förvällda gula kantareller
  • 2st schalottenlökar
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 msk soya
  • 2 tsk kalvfond
  • 1-2 msk whiskey
  • salt
  • peppar
Började med att steksvampen så den får lite stekyta, salta och peppra, sänk värmen och hacka och fräs schalottenlöken. Häll i grädde, soya, fond, whiskey och låt puttra 15-20minuter. Smaka av om det behövs kryddas mer.

Idag har jag och barnen gjort lördagsgodis tills imorgon, tycker det är mycket bättre att göra själv än att köpa godis åt barnen. Ryser när jag tänker på allt skit det är i lösgodis och annat godis, alla färgämnen och konstgjorda smakämnen. Kan knappast motivera att stoppa i barnen det när jag aldrig skulle äta det själv. Sen kan man aldrig förhindra det helt, har varit lite si och så i sommar, men nu kör vi igång med att göra eget godis på lördagar igen. Imorgon får ni se vad vi har gjort, har provsmakat en bit och det var väldigt gott och det fina med det här godiset är att man inte kan äta speciellt mycket. Mer sånt!

Så, nu stänger vi Tema Husman för den här gången. Jag tycker att det har varit en bra vecka, veckans höjdpunkt var såklart idag, precis min sorts mat. Veckans överraskning var ugnsfalukorven, mycket godare än vad jag föreställt mig, den kommer jag att äta igen. Sen tyckte jag att det var rätt skönt med matsedel eller det som var bra vad att man hade allt hemma, bara att laga. Vanligtvis tycker jag om att improvisera med det som finns hemma, men den här veckan passade det här väldigt bra. Imorgon kör vi igång en omröstning så får vi se vad det blir nästa gång.

Ha en trevlig kväll! / Camilla 

2 kommentarer:

  1. Oh, så gott det ser ut! Har aldrig använt whiskey i maten... kanske ska prova det! :)
    Spännande med hemmagjort godis! :)
    Ha en toppen helg!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker verkligen att du skall testa att använda whiskey i matlagningen. Jag brukar använda det i såser och grytor. Det ger en god smak och en naturlig sötma vilket är bra för oss lchfare som inte tillsätter socker i såserna. ha det fint! /jimmy

      Radera