onsdag 1 augusti 2012

Underbara rökta räkor



Ja nu är vi hemma igen efter att ha campat någran dagar tillsammans med Camillas föräldrar borta i Rullsand vid kusten ett par mil utanför Furuvik. En underbart fin camping som har allt man kan önska! Fin natur, bra bad och barnvänlig.

Vi tog en sväng förbi Ikea i Gävle innan vi fortsatte hem. När vi väl kom hem så har dagen varit lugn och skön. Vi har packat upp våran packning och efter det så sprang barnen ut och lekte med alla sina saknade trädgårdsleksaker medans jag lade mig och tittade ikapp lite OS.

Camilla är nu ute med tjejkompisar från jobbet på riktig lyxmiddag! Hon skriver mer om det i morgon, dem vann ju årets stegtävling på jobbet och har belönats med en trerätters på en väldigt fin restaurang här lokalt.



Jag har då tillbringat min tid hemma ikväll men ingen nöd på mig. Jag plockade fram räkor från frysen och tillbringade sedan lite kvalitetstid tillsammans med våran nya kära webergrill :)

Medans jag tinade räkorna lade jag rökflis i blöt, tände sedan grillen och lagom tills räkorna tinat så var det dax att strö fliset över kolbädden. Det börjar ryka redan efter ett par minuter. Lägg räkorna i aluminiumformar och placera dem på galret indirekt från kolbädden så dem inte blir grillade utan bara rökta! Rök dem i ca 8 min tills dem får en fin rökt färg. Då är det klart, snabbt och enkelt.



Till detta gjorde jag en smarrig Aioli. Receptet på Aiolin hittade jag på Arlas hemsida, klicka här för att komma till receptet. Jag valde att krydda den lite extra med en halv hackad chili utan kärnor och den vart super!. Arla har även en massa andra goda kalla såser och röror som passar perfekt till grillat och dem flesta helt enligt lchf! Klicka här för att komma till dessa. Goda röror är ju optimalt för grillsäsongen och oftast superenkla att göra. Jag gjorde min aioli i blendern, bara att klicka ner alla ingredienser och trycka på knappen. Kan inte bli enklare...



Ja det kanske redan är någon som har noterat att det står ett glas öl på bilderna ovan och ni har sett rätt. Jag är som dem flesta andra män ganska svag för öl och här finns ett jättebra alternativ för oss som undviker kolhydrater. Jag kan tillägga att det var en optimal dryck till denna middag, man kan såklart välja att dricka vin, vatten eller annan dryck till räkorna men jag kände medans jag åt att detta var optimalt. Den gav svalkande rund smak som bröt av chili och röksmaken från räkorna.

Det är en bright brew som innehåller 3,3 g kolhydrater per burk. Finns hos systembolaget och dem flesta välsorterade butiker.

Nu skall jag slänga mig i soffan och kika vidare på OS sändningarna, ha en skön kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar