tisdag 3 juli 2012

Ledig tisdag


Yes, idag är jag ledig och tog mig en sovmorgon faktiskt. Såå skönt och det tackar jag barnen för som satt och myste i soffan och kikade på tv. Ja den om att man inte skall använda tvn som barnvakt, just de... Så nu har jag massa energi och det blir nog lite grejande i trädgården idag känner jag, man måste ju passa på när vädret tillåter.

Här har ni min frukost som jag åt ute på framsidan i morgonsolen. Superfint att starta dagen med lite solsken! Gustafskorv och oststång med lite philadelphia vid sidan om. Se mitt oststångsprojekt lite längre ner på detta inlägg.



Ja jag fick ett ryck igår kväll och var sugen på att testa något nytt men jag hade ingen riktig hunger eller matlust så jag halkade in på att jag aldrig sett något recept på lchf smördeg. Så jag bestämde mig för att testa. Oststänger fick det bli utav degen senare, är ganska nöjd med dem faktiskt även om det var första gången som sagt. Smaken var kanon men nästa gång, om det blir någon så skall jag försöka att göra dem lite tunnare. Men det är inte lika lätt att jobba med den här degen som en vanlig smördeg så jag är glad att jag överhuvudtaget rodde det i hamn...


Smördeg:
  • 200 g smör
  • 3 dl mandelmjöl
  • 1 dl kokosnötsmjöl
  • 1,25 dl vatten
  • 2 tsk vinäger
Blanda ihop mandelmjöl och kokosnötsmjölet i en bunke. Häll sedan i vattnet, vinägern och 50 g av smöret. Knåda ihop till en deg. Forma sedan till en boll, plasta in och ställ i kylen 30 min. Riv sedan av ett rejält ark bakplåtspapper som du lägger på bänken, ca 1 m långt. Du lägger degen på arkets ena sida och viker över andra halvan. Sedan är det bara att kavla ut till ca 35 x 35 cm. Då skivar vi upp resten av smöret och placerar ut som ett täcke på degen. Vik sedan ihop degen med hjälp av bakplåtspappret 3 ggr och låt vila i kylen 15 min. Gör sedan samma procedur 2-3 gånger till, kavla ut, vik ihop och vila 15 min. Låt den sedan ligga i kylen en stund innan du börjar använda den, blir enklare att jobba med då.

Ostpinnar gjort på smördeg, ger ca 20-30 pinnar:
  • Smördeg, se recept ovan
  • 3 dl riven ost, ex parmesan eller lagrad valfri ost
  • 1 ägg
  • ½ tsk paprikapulver
  • ½ tsk salt
Skiva upp smördegen i 1-1,5 cm breda strimlor och önskad längd. Knåda eller rulla i handflatan till önskad form och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. pensla med uppvispat ägg och lägg ett osttäcke på varje och tryck till lite så osten fastnar lite grann. Snurra stängerna och gör likadant så dem blir ostiga runtom. Strö sedan paprikapulver och salt över dem innan du skutsar in dem mitt i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Lägg över ett bakplåtspapper över dem efter 10-15 min så dem inte blir brända. Klart!


Jag använde 3 st olika ostar. En parmesanost, en lagrad allerumsost och falbygdens arnost. Tyckte den sista gjorde sig bäst faktiskt men dem var bra allihopa. Det här lilla saltet man toppar med gör verkligen det här lilla extra, mums! Dem här passar bra som tillbehör till soppa, ostbricka, tapas eller bara som dem är.

Nu skall jag bege mig ut i solen och greja lite i trädgården. Ha en bra dag på er!

7 kommentarer:

  1. Låter otroligt spännande! Måste också testa nån gång! Kul att hitta på nya recept! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alltid skoj att prova nya saker! ibland blir det bra och ibland mindre men ack den som ger sig :)

      Radera
  2. Blev smördegen spröd? Jag funderar på om man kan göra någon variant av Wienerbröd med detta!

    SvaraRadera
  3. Nej den blir inte lika spröd som vanlig smördeg så jag har svårt att se hur man skall få till wienerbröd faktiskt. Men som sagt så var det första gången jag gjorde den och man kan ju alltid utveckla och prova sig fram. Du får gärna testa och åkerkomma med resultat :) ha det fint /jimps

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte riktigt proceduren med att hålla på att vika degen när man sedan ska kavla ut den igen. Mandelmjöl är ju inte lika fast som vanligt mjöl. Vanlig smördeg förstår jag varför man ska vika flera gånger och kavla, för de "flyter" inte ihop på samma sätt som mandelmjöl.. Här känns det som att vi bara bakar in en massa smör i en och samma klump. Upplevde du att du fick flera lager i din smördeg eller tror du det hade funkat lika bra att strunta i att vika degen och då sparar massa tid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej. jag försökte helt enkelt spegla det klassiska receptet på smördeg och det fugerade bra, det går kanske att göra på olika sätt men inget jag har testat. Testar du får du gärna komma med tips. mvh jimps

      Radera