torsdag 29 november 2012

Kasslergratäng


Det har varit full fart idag! Minst sagt mycket på jobbet, känner mig helt slut så här på kvällningen. Väl hemma så lagade jag en kasslergratäng och den vart jättegod. Klassiska lchf smaker som man känner igen och en maträtt som är väldigt tacksam att göra. Perfekt för dig som vill laga mycket mat på en gång, tex till matlådan dagen efter. Det är minst sagt mycket fett i den här maten i form av ost och grädde! Perfekt för oss lchfare.

Kasslergratäng 6 port:
  • 1 kg kassler i bit
  • 4 dl vispgrädde
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 dl philadelphiaost
  • 150 g ädelost
  • 3 dl riven ost
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 dl finhackad spenat
  • 150 g skivade champinjoner
  • 400 g broccoli
  • 2 msk finhackad persilja
  • 2 st finhackade vitlöksklyftor
  • 1 st gul lök
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att göra iordning grädd/ostsåsen. Hetta upp en kastrull med smör och fräs hackad lök och vitlök. När löken är mjuk så slår du i grädde, creme fraiche, philadelphia, buljongtärning, 2 dl av den rivna osten, ädelosten, spenaten, champinjonerna och persiljan. Koka upp och låt puttra, smaka av med salt och peppar. Låt sedan puttra medans du skivar upp kasslern i tunna skivor som du också halverar. Om du använder fryst broccoli så förväll den (fräs i stekpanna så all vätska dunstar) så slipper du få all vätska i gratängen.

Då är det dags att göra iordning gratängen. Varva ostsås/kassler/broccoli upprepade gånger, börja och svsluta med sås. Toppa sedan med den sista dl av den rivna osten. Gratinera sedan i ugnen på 200 grader i 20-30 min eller tills den fått fin färg. Klart!


Nu börjar klockan bli mycket och det blir nog en tidig kväll för mig idag. I morgon är det fredag och det skall bli såå skönt med helg! Jag slutar tidigt och skall verkligen ha en riktig mysfredag. Ser fram emot en kväll hemma med familjen och god matlagning.

2 kommentarer:

  1. Ädelost... det gillar jag! Där fick ni mig fast för detta recept direkt. Jag har till och med lyckats lura i mannen och sonen lite ädelost i maten några gånger och de har gillat det. :-)
    Undrar om jag inte har kassler i frysen... måste kolla!

    SvaraRadera
  2. Vad längesen jag gjorde något med kassler! Tack tack för påminnelsen! :)
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera