måndag 26 november 2012

Laxfärsbiffar, grillad blomkål med kall saffranssås


God kväll på er! Idag slutade jag tidigt och passade på att veckohandla efter jobbet, så nu har vi allt hemma till hela veckan. Skön känsla när kylen är välfylld.
Lite senare dyker det upp ett matdagboksinlägg, där ni får se exakt vad vi har ätit idag. Många undrar ju hur mycket man ska äta och det viktiga är ju att man äter sig mätt. Vi har tagit kort på våra portioner idag så får ni se hur mycket vi äter. Jag äter mig väldigt sällan proppmätt, utan blir oftast helt lagomt mätt.
Dagens kvällsmat blev laxfärsbiffar, grillad blomkål och saffransås. Det skulle ju vara saffransaioli till, men jag fick inte till aiolin och mitt tålamod tog slut, så det fick bli en creme fraichesås istället och den blev minst lika god. Det var första gången jag gjorde laxfärsbiffar, har ju inte varit nån fiskmänniska innan, men nu tycker jag det mesta med fisk är gott. Och den här rätten var jätte god. Fisk, ost och örter, vad kan gå fel?! När man ska göra laxfärs behöver man inte köpa dom finaste filéerna utan oftast finns det laxbitar som man kan köpa till bättre pris.

Laxfärsbiffar 4 port
  • 600 gram lax
  • 1 st ägg
  • 1 paket fetaost
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk färsk/fryst basilika
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt
  • peppar
Skär laxen i bitar och lägg i en matberedare tillsammans med ägget och kör tills det har blandat sig. Smula i fetaost, basilika, pressad vitlöksklyfta, paprika pulver, salt och peppar. Kör igång matberdaren och kör tills allt blandat sig väl, smaka av om det behövs mer kryddor. Forma färsen till bollar och platta ut till biffar, ha fuktad hand så går det lättare. Stek några minuter på varje sida, biffarna behöver inte vara helt genomstekta.

Till åt vi grillad blomkål, något som har blivit en favorit hos mig, gott när man får lite grillyta på blomkålen. Jag kokade upp blomkålen och drog kastrullen åt sidan och sen fick det stå några minuter och sen stekte jag blomkålen i grillstekpanna.

Kall saffranssås
  • 2 dl creme fraiche
  • 0,5 paket saffran
  • 1-2 krm vitlökspulver
  • 0,5 tsk sambal oelek
  • salt
  • peppar
  • ett stänk citronsaft
Blanda ihop alla ingredienserna, sen är det klart!

Ha en skön kväll! / Camilla


3 kommentarer:

  1. Maten låter så gott! Laxfärsbiffar måste jag också göra nån gång... det var längesen...tack för påminnelsen! :)
    Ha en fin kväll!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott. Jag har faktiskt precis tagit fram lax och ska göra både biffar och bullar imorgon :) det lät riktigt gott med saffran till.

    SvaraRadera
  3. Älskar laxbiffar!!
    Finns med i planen för veckan här ;)

    SvaraRadera