onsdag 13 februari 2013

Kycklinggryta med senap och persilja


Idag visste jag bara att det skulle bli kyckling till middag men inte vad jag skulle göra med den, men efter lite googling så hittade jag på ett recept på ica.se som jag utgick i från. Rätten kändes inte så mycket för världen först men sen hade jag i persiljan och vitvinsvinäger och då hände det grejer, en härlig smakkombination. Till åt jag en superfräsch avokadosallad, men om man vill kan man ha i broccoli och låta den koka med på slutet så har man en färdig rätt direkt.

Kycklinggryta med senap och persilja 4 port
  • 4 kycklingfiléer
  • 250 gram champinjoner
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 dl hönsbuljong (koka upp 1 buljongtärning i 3 dl vatten)
  • 2 ½ dl vispgrädde
  • ca 2-3 msk fransk senap
  • 150 gram philadelphiaost
  • 2 msk hackad persilja
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • salt
  • peppar
Strimla kycklingen och skär champinjoner i kvartar, finhacka vitlöken. Bryn svampen i en gryta, salta och peppra, lägg åt sidan. Bryn kyckling i olja tillsammans med vitlöken, salta och peppra. Ha i svampen i grytan igen. Ha hönsbuljonen, grädde, senap och philadelphia ost. Låt koka i ca 5minuter, smaka av om det behövs mer senap. Ha i persiljan och vitvinsvinäger. Klart!


Känner att jag har svårt att komma på nya kycklingrätter, så har ni ett supergott kycklingrecept som ni vill dela mer er av så lämna det i kommentarsfältet så lagar vi något av era recept nästa vecka.


Tänkte att ni skulle få en tjuvkik på gårdagens måltid, vi hade ju besök av vänner igår, trevligt som alltid. Middagen bestod av fylld köttfärslimpa, massor med godsaker i eller vad sägs om rökt fetaost, bacon och oliver, till åt ugnsrostad blomkål toppat med riven parmesan. En rätt som gick hem hos både vuxna och barn. Jimmy återkommer med receptet senare i veckan. Ha en bra kväll! / Camilla

6 kommentarer:

  1. Mmm...gott! Senap och persilja är jättegott ihop! :)
    Kyckling i rabarber- och mandelsås kanske? :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Nu har jag skrivit av ert kycklingrecept, låter supersmarrigt ju! :)

    Mina tips:

    Curry-kyckling-grytor
    Spenat och fetaost fylld kycklingfilè inlindad i lufttorkad skinka.
    Mina chicken nuggets, som vi äter till tacos.
    Kycklingratäng med parmesan, purjolök, paprika, soltorkade tomater, italienska örter, creme fraiche och grädde.
    Kycklingsallad

    Alla recepten finns under etiketter kyckling! Hoppas Ni hittar något Ni gillar!

    Kram C

    SvaraRadera
  3. Jamie Olivers matrevolutions kyckling
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/parmesankyckling-med-knaperstekt-lyxskinka.

    Jag brukar göra en sås till med vispgrädde, kycklingfond, vitlök, balsamvinäger och svartpeppar.

    Eva

    SvaraRadera
  4. Jag gillar kyckling i grönpepparsås (länk), perfekt mat att förbereda och snabbt tillaga när man har ont om tid.

    SvaraRadera
  5. SUPERGOD KYCKLING SOM BARNEN ÄLSKAR! den finns med i Anna Hallens första lchf bok.

    Man ska steka kycklingfileer,snitta dem och fylla dem med creme bonjour eller liknande ost(jag brukar ta grekisk vitlök eller tacosmak) sen lindar man rå bacon runt. det ska va 1 kg kyckling.sen ska man koka ihop 5 dl grädde,100g philadelphia eller annan liknande ost, kycklingfond och pyttelite soya. Häll såsen över kycklingen in i ugnen i ca 20 minuter mitten av ugen 200-225grader. det blir mycket sås men den är ljuvligt god så det gör inget.brukar räcka till 2-3vuxna,2barn och 2 matlådor.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Kyckling är väldigt gott !
    Jamies kyckling gör jag ofta.
    Snittar kycklingen där den är tjockast, droppar citron + dragon över filén, 2 skivor stark ost lägger jag över kryddorna, till sist virar jag lufttorkad skinka runt hela filén. Steker långsamt i smör. Droppar gärna lite extra citron över filén, under tiden de steks.
    Jag serverar gärna Guacamole och ugnsrostade grönsaker till denna kycklingen, under vintertid. Och en fyllig god kålsallad med lite extra gott i, under sommaren. (Körsbärstomater, paprika, äpple, kål, crém f. majonnäs, fransk senap, Herbamare, salt och svartpeppar.
    Ska det gå snabbt, fixar jag Currykyckling. Skär en kycklingfilé i små bitar och steker i smör. En ½ lök skivas och steks med. När allt fått gyllenbrun färg, klickar jag i 2 - 3 tsk. Röd currypasta efter smak och cocosmjölk efter önskemål. Puttra en kort stund så kycklingen säkert blir klar. Serveras till blomkålsris och grönsaker efter vad man önskar sig.
    Något annat gott är följande. Som ovan strimla kycklingen och stek i smör. Och som ovan lök, men här hackar jag löken finare och tar en hel medelstor lök. Kryddar med lite salt, mycket dragon, 1 tsk. soya, grädde efter önskemål, själv tar jag ½ dl. Puttra några minuter och till sist rör jag ner persilja efter smak. Jag tar ca ½ dl persilja. Serverar blomkålsmos till detta.
    Ja det är tre av mina kycklingrätter som jag gillar starkt. Bon appetit
    Gene

    SvaraRadera